Eksosflappen på en BMW R 1250 GSA (og andre BMW GS-modeller med ShiftCam-motor) er kjent for å kunne sette seg fast over tid, spesielt ved bruk i fuktig klima eller ved lite kjøring. Den er en del av eksosanleggets “Exhaust Valve Actuator” og sitter rett bak katalysatoren, styrt av en servomotor.

Symptomer på problemer:

  • Motoren høres litt “kvelt” ut.
  • Klakkelyder ved oppstart/stopp.
  • Feilmeldinger i dashbordet (sjeldnere).
  • MotoScan kan vise feilkoder relatert til eksosventil.

Fremgangsmåte for å smøre opp eksosflappen:

🔧 Du trenger:

  • Penetrerende olje (f.eks. WD-40 Specialist Penetrant, CRC 5-56, eller Kroon Oil Silicone Spray)
  • Høytemperaturfett (f.eks. Liqui Moly LM 508, Copper Paste, Ceramic Grease)
  • Torx- og unbrakonøkler (for eventuell demontering)
  • Eventuelt MotoScan for å teste ventilens bevegelse etterpå

1. Finn eksosflappen

Den sitter på eksosanlegget under sykkelen, rett bak katalysatoren. Du ser to små akselender med fjærer og en spjeldarm, og på den ene siden en servomotor.

2. Visuell inspeksjon

Se om spjeldet beveger seg når du slår på tenningen (uten å starte motoren). Det skal bevege seg en gang frem og tilbake når systemet tester aktuatoren.

3. Smør akslingene

Spray penetrerende olje på begge akselender og rundt spjeldmekanismen. Ikke spray direkte på selve motoren. (Forutsatt at den sitter fast. Ideelt ønsker vi ikke noen oljer nedi der, se videoen under, men må man så må man…)

Gi det noen minutter og forsøk å bevege spjeldet forsiktig (hvis mulig – bruk aldri makt).

4. Påfør fett

Hvis du kommer til akslingene, kan du bruke litt høytemperaturfett på dem. Dette beskytter bedre mot videre korrosjon enn spray alene.

💡 Det kan være du må demontere fjærene for å få skikkelig tilgang. Vær forsiktig – fjærene er kraftige, bruk tang og vernebriller.

5. Test med MotoScan (valgfritt)

Hvis du har MotoScan og en adapter, kan du gå til:

ZFE > Actuators > Exhaust Flap Test

Der kan du kjøre flappen frem og tilbake, og høre/observere om den fungerer jevnt.

Tips:

  • Hvis flappen er helt stuck og ikke lar seg løsne med smøring, kan du vurdere å demontere og rense den, men det er mer jobb og krever ny pakning hvis du løsner eksosrøret.
  • Hvis flappen går helt i lås og gir feilkoder, kan du i verste fall fjerne hele spjeldet og bruke en Exhaust Valve Eliminator (motstand som lurer ECU).

Hvorfor ikke bare koble fra wirene og sette klaffen åpen uten å bruke Exhaust Valve Eliminator?

1. Feilmeldinger og varsellampe

BMWs ECU overvåker posisjonen og funksjonen til eksosflappen gjennom en servomotor med innebygget potensiometer. Hvis den ikke ser forventet bevegelse ved oppstart eller i drift, vil du få:

  • Feilkoder (f.eks. 21A111, 21A120, 480B18)
  • Mulig gul motorlampe (MIL) i dashbordet
  • Potensielt redusert motorytelse (fail-safe mode i noen tilfeller)

2. Feilkodene kan ikke bare slettes

Selv om du nullstiller feilkodene med f.eks. MotoScan, kommer de tilbake neste gang sykkelen starter og ikke finner korrekt respons fra servoen.

3. Aktuatorservomotoren jobber mot tomme vaiere

Hvis du kobler fra vaierne men lar servomotoren være tilkoblet, vil motoren fremdeles forsøke å bevege flappen. Uten motstand kan den gå for langt, og over tid kan det skade girverket i servomotoren.

4. Du risikerer redusert gassrespons eller dreiemoment

Selv om det er diskutabelt hvor mye eksosflappen bidrar, justerer den mottrykket i lave og mellomturtall for bedre dreiemoment og lydkontroll. Hvis ECU tror noe er feil, kan den påvirke innsprøytning eller tenning.


✅ Hva gjør en Exhaust Valve Eliminator?

En EVE (f.eks. fra HealTech eller Ilmberger) kobles inn i stedet for servomotoren, og gir ECU en fast, “forventet” tilbakemelding – som om alt fungerer normalt. Da får du:

  • Ingen feilkoder
  • Ingen advarselslamper
  • Full manuell kontroll (du kan sette flappen åpen eller fjerne den helt)

🚫 Hvorfor ikke bare fjerne hele flappen?

Det kan du – hvis du har eliminatoren installert. Men uten EVE vil du få de samme problemene som nevnt over. ECU’en må “lures” til å tro at flappen er intakt og fungerer som den skal.


(Fremgangsmåten over er foreslått av ChatGPT. Anbefaler sterkt å se gjennom video under, som gir en mye grundigere gjennomgang.)

Denne videoen er hjelpsom, og under finner du tegning som viser systemet:

Kategorier: Teknisk