Proficiat er hollandsk for gratulerer!

Sjøulven er en Wicabo Proficiat Kruiser 935 G, bygget på Jachtwerf Wicabo i Bartlehiem i Nederland i 1984. Artikler i nederlandsk båtpresse tyder på det kan ha vært en av de første som ble bygget. Verftet skiftet senere navn til Proficiat Kruiser BV, og flyttet in i nye lokaler i Westergeest i 1998. Her har de 3000 kvm produksjonsareal med slipp, og like stort vinterlager. Båtene er svært populære i Nederland, og man får svært gode priser også for eldre båter.

Sjøulven er en typisk hollandsk stålbåt; romslig, tung (ca 5 tonn) og solid bygget av 4mm stålplater (3mm i overbygg). Hun er 9,35m (31 fot) lang, uten badeplattformen, 3,2m bred og stikker 0,75m dypt.

De fleste slike båter har kommet hit til landet som tomme skrog, men Sjøulven ble profesjonelt og praktisk isolert og innredet på verftet slik som i brosjyren under.

Brosjyreblad fra verftet

Restaurering 2016 – 2018

Jeg vet ikke noe om hvor hun gikk de første årene, men hun endte etter hvert opp hos Kåre i Vestby. Herfra ble hun solgt til Peter i Oslo sommeren 2014 for 250 000. Peter var en pedant, og gikk snart i gang med en stor og kostbar restaurering. Jeg fikk se bilder fra prosessen, og ble lovet kopier, men det har dessverre gått i glemmeboken. Men Peter etterlot seg en tjukk perm med alle kvitteringer, og jeg har fått mye historikk fra folkene på Strömstad Marina.

Av disse kan man lese at hun de to neste vintrene ble sandblåst og grundig rustbeskyttet under. En kraftig Seatronic Side-Power SE80 baugpropell ble montert (SEK 55 000) og det ser også ut som at roret ble forlenget. Over dekk ble all rust fjernet, vinduslister og dekksluke ble skiftet. Peter fikk også bygget en flott badeplattform i rustfritt stål og tre, og installerte en kostbar Garmin 7408 kartplotter med ekkolodd (NOK 21 290 pluss montering). Det ble og gjort en del innvendig, blant annet ny himling og dørk.

Motorskifter 2017 – 2018

I 2017 begynte den gamle 62hk Peugeot-dieselen å bli sliten, og Strömstad Marina installerte en ny 72hk Volvo Penta D2-75 dieselmotor med HS25L girkasse, aksel og propell. Regningene summerer seg til nærmere SEK 200 000 for denne jobben!

Dessverre skjedde det noe med motoren, som Volvo Penta nok burde vært rause nok til å ta på garantien. Men Peter hadde vært litt sent ute med det første oljeskiftet, så de satte seg på bakbeina. Heldigvis tok Strömstad Marina ansvar, og byttet til en ny shortmotor for «bare» SEK 20 000 i løpet av vinteren 2018. Det skulle vel bare mangle, Peter var en god kunde som i alle år betalte for innendørs vinteropplag og alt av service, vedlikehold og oppgraderinger. Denne vinteren ble det også skiftet noen skroggjennomføringer og sveiset etter en skade

Peter var ivrig bruker av Sjøulven, men fikk dessverre ikke glede av sin fine (og etterhvert ganske kostbare) båt så lenge. Han rakk å kjøre kjøre 200 timer denne sommeren, men så fikk han dessverre kreft og døde i løpet av vinteren en gang.

Juni 2019 – Sjøulven blir min!

Jeg kjøpte altså Sjøulven fra arvingen i juni 2019. Han kunne ikke så mye om henne, men hadde vært med på restaureringen og kunne vise masse bilder så jeg kunne se at jobben var grundig gjort. Hun lå innendørs i Strömstad, så jeg fikk også se at hun var strøken under. Med ferskt bunnstoff og nye anoder tok jeg henne til sommerplass i Halden sentrum, som ble utgangspunkt for fine turer til Hvaler og vakre Bohuslen den første sommeren.

Roret er relativt langt innunder båten. Selv om det har blitt forlenget, så lystrer hun ikke roret så godt når hun bakker. Det er kanskje den største ulempen med strak aksling i forhold til drev? (Minimal ulempe i forhold til fordelene…) Peter kostet merkelig nok ikke på seg en hekkthruster, men fikk i stedet montert en nedsenkbar elektrisk seilbåtmotor på badeplattformen. Det er mulig at han også brukte den til å dorge med? Jeg fant fort ut at den tappet batteriene, den var nemlig koblet rett på uten hverken strømbryter eller sikring. Så jeg bare koblet den fra, og har aldri prøvd den.

Jeg tok ut sidevinduet på babord side og satte inn en skyvedør for å få litt enklere inngang, og så kom jeg over en ny og ubrukt Eberspsächer 4KW dieselvarmer som jeg fikk montert til en hyggelig pris før jeg tok henne til vinterplass på Aker Brygge. En av grunnene til at jeg hadde kjøpt denne båttypen, var nemlig at jeg var litt nysgjerrig på å prøve meg som båtboer. Sjøulven er svært romslig, og med mye vinduer så slipper man «hulefølelsen» som man får i en seilbåt for eksempel. I løpet av vinteren leide jeg ut leiligheten min noen uker og fikk testet det. Det var ikke for meg, men Sjøulven er flott å bo i. Med vinterplass på Aker Brygge er hun så attraktiv for båtboere at jeg lett fikk leid henne ut som hybel gjennom vinteren 20-21.

På sommeren er det veldig dyrt å ligge på Aker Brygge Marina, men jeg har vært heldig og fått tak i en perfekt plass på Solvik ved Høvik i Bærum. Masse gratis parkering, buss hjemmefra hvert kvarter, og bare noen få minutter å kjøre ut til de fineste områdene i indre Oslofjord.

Sommeren 2020

Peter hadde kjøpt billigste type batterier, som var ødelagt av at elmotoren hadde tømt dem et par ganger. Jeg kostet derfor på meg tre skikkelige batterier (ca kr 15 000) før sommeren.

Styringsenheten til motoren kranglet litt utover i sesongen, slik at kontrollpanelet av og til falt ut. Jeg fikk tak i en ny på Finn til en rimelig penge, men fant senere ut at Volvo Penta hadde hatt en dårlig serie og at det kanskje kunne vært en garantisak. I alle fall, når jeg byttet den gikk telleren fra 350h til 0h.

Bortsett fra dette småtteriet, fungerte Sjøulven 100% hele sommeren – masse gode opplevelser!

Oppdatering mai 2021

Etter to år på vannet er det på tide med litt stell og kjærlighet. Leieboeren min hadde en bekjent, en tidligere FN-soldat med både psykiske og økonomiske utfordringer, men som hadde greie på båt. Tommy skulle i første omgang ta båten på slipp og skifte anoder, fikse en liten skade i baugen, vaske og bunnmale. Han skulle også gjøre motorservice, ta all smårust (det må man alltid regne med på en stålbåt), vaske og shine. Jeg synes det var hyggelig å kunne hjelpe han, vi fikk en veldig god tone, og han skulle etterhvert gjøre noen andre småoppgraderinger.

Dessverre skar det seg for Tommy. Han hadde gjort noen dårlige halvavtaler med Lindøya Slipp, som til slutt «ikke fikk tid» til å løfte opp båten. Tommy hadde så vidt begynt litt med å skru av vindskjermen og demontere en luke, men hadde mest kost seg på sjøen med kompisen sin mens han ventet. Når slippen sa nei, forsøkte han først å lyve for meg. Han påsto at den var klar til å legges ut, men fikk panikk når jeg avslørte at båten ikke lå der ute. Det endte dessverre med at han gjorde seg utilgjengelig, og jeg måtte få hjelp av Politiet til å finne henne igjen. Noen tusen tapt, noen erfaringer vunnet, og med noen timers jobb.

Jeg synes det er veldig trist at Tommy rotet det til sånn for seg, men noen kan man visst ikke hjelpe. Han trengte den terapien det var for han å pusle med båten, han fikk kose seg med den og skulle til og med få låne den en uke i sommer. Men han brenner visst broer over alt, jeg har funnet ut at han er uønsket i flere båtforeninger. Det som skuffer meg mest er at han løy og bedro meg, og dessuten har stjålet en del av sakene mine. Nå må jeg dessverre kjøre sak gjennom Forliksrådet, så får jeg vel til slutt pengene mine tilbake når Forsvaret endelig betaler ut erstatningen de er dømt til å betale.

Politiet fant henne ulovlig fortøyd på Lysaker

Akkurat nå er jeg drittlei, og legger Sjøulven ut for salg som hun er. Så får vi se om noen vil gi en fornuftig pris før jeg rekker å få gjort jobben selv. I så fall får jeg en mye bedre pris i et hett marked, men det kan også hende jeg bare beholder henne. Sjøulven er en flott skute med sjel, jeg har hatt to fine somre, og har henne gjerne denne koronastengte sommeren også. Jeg har fin båtplass på Solvik, der det også er mulighet for vinteropplag. Men Runar er klar til å flytte inn på Aker Brygge til høsten igjen, så damen betaler eventuelt utgiftene sine selv.

Fotogalleri interiør

Det er en trivelig båt, med masse plass og praktiske løsninger. Jeg har så smått begynt å tenke på nye og litt mer moderne gardiner og putetrekk, men det er fortsatt greit. Bla deg gjennom bildene under:

Salong
Havfruene går igjen ombord
Glimt av byssa
Sittegruppe
Byssa
Eldre bilde av dinette. Bordet kan slås ned så det blir dobbeltseng
Den syvende soveplassen
Avskjermet soveplass i forpigg
Stor dobbeltseng med god høyde under taket
Romslig akterkabin
Bad
Luka trenger å fikses litt
Gangtid lyver med ca 350h
Motor forfra
Webasto-«tamburen» er godt støyisolert

Høyreklikk og åpne bildene i ny fane for å se hele

Hva må og bør gjøres nå (per 10. mai 2021)?

  • Motor mv:
    • Skifte olje, oljefilter, etc
      • Standard 400h service på motor og gir. Telleren sier 90h, men den har gått ca 440h nå
      • Ny olje, filter, impeller, dynamoreim ligger i båten
    • Sjekke impeller (skal være skiftet)
    • Lufte styrehydraulikk
  • Webasto:
    • En varmekanal må festes
    • Eksos må isoleres bedre
  • Slipp (avtalt juni):
    • Høyttrykkspyle under, bunnstoff, nye anoder
    • Vaske over vannlinje, få bort litt rustrenner, polere?
    • Reparasjon er påbegynt i baug, med rusthindring. Sparkle opp og male
    • Lufte vannkjøling på propellaksel når på vannet igjen etter løft
  • Utvendig småtteri (kan gjøres på sjøen):
    • VHF-antenne har fått kabelbrudd
    • Sidedør: Bør snekres karm mv med styring og lås. Helst finne en brukt tredør
    • Fjerne teppe på akterdekk, legge nytt eller male med sklisikkert
    • Male lokk på oppbevaringskassene på akterdekk (ferdig pusset)
    • Tette luke ned fra akterdekk (demontert), stramme hengslene
    • Pusse og lakke fotbrett i baug og trapp til badeplattform
    • Fjerne og overmale smårust rundt ankerluke, mv
    • Tette liten lekkasje i sidevindu, fjerne limrester fra tape (midlertidig tetting)

Avisoppslag!

Sjøulven kom i Aftenposten 22 mai. Alltid interessant å se hvordan pressen vrir på ting. En ting er sikkert, jeg avviser ingen!:) Jeg hadde godkjent teksten, men desken trakk en bildetekst ut av tynne lufta. Fikk journalisten til å endre, men skaden var allerede gjort i papirutgaven.

Oppdatering 30 mai 2021

Fikk seg en omgang med vaskekluten i dag, begynner å se riktig fin ut igjen!