Vi har vel alle blitt overrasket over syklisten som suser forbi oss på høyre side når vi står og blinker til høyre. Eller når noen kommer fort bakfra på autobahn. Hjelmen og relativt små speil gjør at man har ganske store blindsoner bakover og på siden av motorsykkelen. Blindsonevarsling erstatter ikke din årvåkenhet, men det er et hjelpemiddel som kanskje kan redde liv den dagen du er litt uoppmerksom.

ThirdEYE gir deg øyne i nakken, så du kan se hva som foregår i speilenes blindsoner. Kommer det noe så raskt rett bakfra at systemet beregner en kollisjon om mindre enn tre sekunder, så får du et varsel. Kommer noen fortere enn du beveger deg inn i blindsonene, så får du et varsel. Men du varsles ikke om de du nettopp har passert, så den oppleves ikke masete.

Den bruker tre ulike metoder for å beregne faren og varsle deg:

  • BSD (Blind Spot Detection System) varsler om objekter like bak og til siden for deg, i blindsonen mellom speilet og sidesynet ditt fra 0,2 til 6m
  • LCA (Lane Change Assistance) varsler om objekter som kommer opp bakfra på siden fra 0,2 til 50m når TTC (Time To Collision) er mindre enn eller lik 3 sekunder
  • RCW: (Rear Collision Warning) varsler om objekter som kommer rett bakfra fra 0,2 til 50m når TTC (Time To Collision) er mindre enn eller lik 3 sekunder

Radarsystemet holder rede på inntil 64 ulike objekter bak deg, og beregner hele tiden den relative farten, avstanden og retningen til deg.

Varslingen får du med et par LED-lamper og et lydsignal. Lydsignalet er så lavt at du i praksis bare hører det når du står stille, for eksempel når en syklist kommer opp på siden din mens du venter på grønt lys.

Installasjon

ThirdEYE består av to komponenter, radar og display. De kommer med hver sin kabel montert, og hver sin ende av en standard M8 skrukontakt. Radardelen har også kabler for tilkobling til svitsjet strøm og jord.

Installasjonen er enkel, og det følger med et godt utvalg braketter og skruer.

Radaren skal monteres bak på motorsykkelen, for eksempel på et blinklysfeste. Jeg monterte den under bagasjebæreren med en kabelklemme, den typen i stål og gummi som du får for en tier i de fleste jernvarehandler.

Displayet fester du med limpute eller brakett foran på sykkelen. Jeg hadde tilfeldigvis en perfekt brakett på speilfoten ved siden av INNOVV K5 kamerakontrolleren, men kommer nok til å flytte den opp til skjermene så jeg har den mer direkte i synsfeltet.

Du vil selvsagt at den skal slå seg av og på automatisk med tenningen. Jeg klippet av sikringsholderen og satte på en Denalikontakt så jeg kunne plugge den inn på min CANsmart.

Det er ikke noen justering av LED lysstyrken, så de kan være vanskelige å se når sola er rett bakfra der den står nå. På den annen side kan det blå LED-lyset (som står på hele tiden) bli litt mye i mørke hvis man får den rett foran seg. En tapebit med et lite hull blir nok løsningen på det, det lyset gir egentlig ikke noe info. Eller kanskje et feste som lar meg vinkle den litt ned på kvelden, for eksempel bruke et GoPro-feste?