Moderne motorsykler har fantastisk elektronikk, som gjør syklene bedre på alle måter – morsommere, sikrere og mer miljøvennlige. Men service og feilsøking krever nye verktøy. Alle BMW motorsykler har i mange år hatt en diagnosekontakt hvor verkstedet har koblet til en PC eller et diagnoseapparat for å lese feilkoder og måledata og gjøre justeringer og serviceoppgaver.

Nå kan du få tilgang til veldig mye av den samme informasjonen og funksjonene som BMW-verkstedet har, for under tusenlappen. MotoScan lar deg gjøre service selv, og den tar ikke stort mer plass i bagasjen enn en fyrstikkeske.

MotoScan består av en app, et adapter og eventuelt en overgangskabel for eldre sykler med rund 10-pins plugg.

MotoScan for BMW Motorrad

Et raskt søk på «OBD2» i Google Play returnerer over 200 Android-apper. Den du skal ha heter MotoScan für BMW Motorrad. Denne støtter alle modeller fra ca 1998.

Du kan laste ned og teste gratisversjonen, men for å bruke den til noe nyttig må du kjøpe lisens. Men det er billig, og appen gjør «alt»! For ca 150 kroner kan du lese og slette feilkoder. Legg på 150 til, så får du servicefunksjonene. Og for en 500-lapp kjøper du deg muligheten til å programmere deg helt bort i styringsenhetene. (Du er advart!)

MotoScan finnes ikke for iOS, men du får en Android-telefon på Finn for noen hundrelapper. Det er kanskje på tide å skifte ut den gammeldagse GPSen med et nettbrett? Det skal jeg fortelle om i en annen bloggpost!

Last ned MotoScan-appen her

MotoScan diagnoseadapter

Det finnes mange OBD2-adaptere på markedet, både rimelige og kostbare. De fleste er laget for biler, og støtter ikke de spesielle funksjonene som BMW Motorrad benytter. OBDLink LX og MX Bluetooth-adaptere fungerer, men er relativt kostbare, og har så vidt jeg vet ingen norsk distribusjon. Andre vil ikke fungere, eller bare fungere delvis.

I min nettbutikk finner du MotoScan (også kalt UniCarScan), som er garantert å støtte alle funksjoner i MotoScan-appen. Dette er et rimelig Bluetooth-adapter som, det bare er å sette rett i OBD2-kontakten uten kabel. (Har du rund 10-pins kontakt må du huske å bestille en overgangskabel.)

Adapteret er veldig lite, og tar minimalt med plass i verktøyposen. Jeg vet ikke om det skader å kjøre med adapteret i kontakten, men det er visstnok ikke tillatt. Det vil dessuten tappe batteriet ditt.

Du kan selvsagt også bruke adapteret i bilen din, sammen med en passende app. Det finnes et par hundre å velge mellom, mange av dem gratis. ScanMaster er laget av samme selskap som står bak i MotoScan og adapteret.

Har du en sykkel som er 2017 eller tidligere må du også ha en overgang fra rund 10-pinskontakt til standard rektangulær.

Dette får du med MotoScan

Tabellen under viser hovedfunksjonene for hver lisenstype. (Du må kjøpe lisens i appen, men du kan teste først at alt fungerer.) Hva du kan gjøre med din motorsykkel vil avhenge av type, årsmodell og og utstyr. Appen er under utvikling, og antall funksjoner vokser med hver oppdatering.

VersjonerLiteBasicProfUltim
Ca-pris NOK0150300500
Identifikasjon av styreenhetXXXX
Lese feilkoder(x)XXX
Slette feilkoderXXX
Vise sanntidsdata(2)XXX
Kontrollere aktuatorer(2)(2)XX
TilpasningerXX
Endre servicedato/kmXX
ServicefunksjonerX
Vise ECU-dataXXXX
Programmere ECU-dataX
Parantes betyr maskerte data

MotoScan fungerer med disse BMW-modellene

Per januar 2021 støttes disse modellene av MotoScan v 1.71 og UniCarScan diagnoseadapter:

C-serien
– C1
– K08 (C 400 GT)
– K09 (C 400 X)
– K17 (C evolution)
– K18 / K18 MUE (C 600 Sport)
– K19 / K19 MUE (C 650 GT)

F-serien
– E169 (F 650, F 650 ST)
– K70 (F 700 GS)
– K80 (F 750 GS)
– K81 (F 850 GS)
– K83 (F 900 R)
– K84 (F900 XR)
– K71 (F 800 S, F 800 ST, F 800 GT)
– K72 (F 650 GS (twin), F 800 GS)
– K75 (F 800 GS Adventure)
– K73 (F 800 R)
– R13 (F 650 GS, GS Dakar)
– K14 (F 650 CS)

G-serien
– R13 (G 650 GS, G 650 GS Sertao)
– K16 (G 450 X)
– K15 (G 650 Xchallenge, Xmoto, Xcountry)
– K02 (G 310 GS)
– K03 (G 310 R)

K-serien
– K40 (K 1200 S, K 1300 S)
– K41 (K 1200 GT, K 1200 RS)
– K43 (K 1200 R. Sport, K ​​1300 R)
– K44 (K 1200 GT, K 1300 GT)
– K48 (K 1600 GT, K 1600 GL)
– K589 (K 1100 RS, K 1100 LT)
– K589 (K 1200 RS, K 1200 LT)
– K60 (HP4 Race)
– K61 (K 1600 B)

R-serien
– K50 (R 1200 GS LC, R 1250 GS)
– K51 (R 1200 GS Adventure LC, R 1250 GS Adventure)
– K52 (R 1200 RT, R 1250 RT)
– K53 (R 1200 R, R 1250 R)
– K54 (R 1200 RS, R 1250 RS)
– K21 (R nineT)
– K21 MUE (RnineT)
– K22 (R nineT Pure)
– K23 (R nineT Scrambler)
– K25 (R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, HP)
– K26 (R 900 RT, R 1200 RT)
– K27 (R 1200 R)
– K28 (R 1200 ST)
– K29 (R 1200 S, HP2 Sport)
– K30 (R 1200 CL)
– K32 (R nineT Racer)
– K33 (R nineT Urban G/S)
.-K34 (R18, R18 Classic)
– K35 (R18)
– R21 (R 1150 GS, GS Adventure)
– R22 (R 850 RT, R 1150 RT, R 1150 RS)
– R28 (R850 R, R 1150 R, Rockster)
– 259C (R 850 C, R 1200 C, Montauk, Independent)
– 259 (R 1100 S, R 1100 RS)

S-serien
– K46 (S 1000 RR)
– K46 MÜ2 (S 1000 RR)
– K42 (HP4)
– K47 (S 1000 R)
– K49 (S 1000 XR)
– K67 (S 1000 RR)
– K69 (S 1000 XR)
– K60 (HP4 Race)

Husqvarna
– TR650 Strada, Terra
– Nuda 900, Nuda 900 R

Hva med alternativet, HEXcode GS-911?

Jeg kjøpte en GS-911 i USA som jeg hadde med meg på turen nedover gjennom Amerika. Først og fremst for å kunne hjelpe meg selv hvis jeg skulle bli stående langs veien, men også for å kunne resette servicekoder de gangene jeg måtte gjøre liten service (stort sett olje og filter) selv.

GS-911 finnes med to ulike versjoner; standard OBD2-kontakt for 2017-modeller og nyere, eller med rund 10-pinskontakt for eldre sykler. Men du får også adapterkabler begge veier for to, tre hundrelapper.

Du må også velge mellom USB- og WiFi-versjonen. Det bør være et enkelt valg for de fleste – den billigere USB-versjonen krever at du har med deg laptopen.

De fleste kjøper «Enthusiast»-versjonen, som du kan bruke til service på inntil 10 ulike motorsykler. Litt avhengig av hvor du kjøper den, så må du ut med ca 4500,- for en WiFi-versjon. For deg som tenker på å kjøpe en til klubben, så kommer WiFi-versjonen også med en «Professional License» for et ubegrenset antall sykler til omtrent det doble.

Som man må kunne forvente til den prisen, så er GS-911 et solid kvalitetsprodukt som fungerer greit så lenge alle stjernene står på rad. Men det gjør de ikke.

Jeg er ganske oppegående når det gjelder «sånne datadingser», men jeg synes GS-911WiFI var litt klønete i bruk.

Først skal man laste ned en «WiFi-utility» til en PC eller Mac, og koble enheten til en USB-kabel for å sette WiFi-innstillingene. Så skal du restarte dingsen så den kobler seg opp på det lokale WiFi-nettet du forhåpentlig har i garasjen.

Du kan bruke nettleser på Android, iOS eller en laptop for en del funksjoner, men du trenger en PC med Windows og egen programvare for full funksjonalitet! (Hex har lagt stadig flere funksjoner i nettleserversjonen, så det er mulig at det ikke er noen forskjell lenger. ) Dette ga meg litt plunder i praksis, for eksempel:

  • Ingen WiFi – og da virker det ikke
  • Hotellets nett krevde innlogging med en nettleser – og da virker det ikke
  • I andre land er det vanlig at mobilabonnementet er sperret så du ikke kan dele internet fra telefonen – og da virker det ikke
  • På iPhone finnes det ingen måte å styre hvilket frekvensområde den skal bruke. Ofte kobler den seg på 5GHz, mens GS-911 bare kan bruke 2,4GHz – og da virker det ikke
  • Det var som regel for lang responstid fra skytjenesten til der jeg sto i en liten by et sted i Latin-Amerika – og da virker det ikke

Heldigvis har GS-911 også en «nødmodus», så den kan brukes på tur uten nettverk og PCer. Da setter du enheten i WiFi vertsmodus og bruker telefonen. Stort sett kan du lese og slette feilkoder, og lese av sensorverdier.

Alt i alt synes jeg ikke at GS-911 forsvarer prisen i forhold til MotoScan. Jeg synes også at den er unødig stor og tung. På langtur er plass og vekt viktig.


7 kommentarer

Egil Andersen · 23. november 2020 06:24

Heisann

Jeg har lest med interesse det som er skrevet om Unicar Scan.
Selv har jeg en BMW R1200 RT 2006 modell som har gått 80 000 km.
Jeg har selv byttet bryter for støtte, og klutsj samt tatt oljeskift og filterskift på motorsykkelen iht spesifikasjoner om tiltrekningsmoment hentet fra Jim Von Baden sine videoer og tabeller.
I sommer ville ikke motoren gå skikkelig på tomgang og jeg kjørte innom HS Motor på Ås og fikk synkronisert spjeldene på innsprøytningsystemet. Dette ble gjort ved hjelp av et pc program som verkstedet har. Dermed så går motoren fint igjen. Men ettersom det er et mekanisk spjeld med en aksel som blir slitt etter hvert som verkstedet sa, så må spjeldene synkroniseres iblant.
Kan systemet som er beskrevet om Unicar Scan gjøre jobben med en slik synkronisering om eller når jeg får behov for å gjøre en slik oppgave?

    Thor · 23. november 2020 10:47

    Ja, anbefalingen fra BMW er vel at det gjøres på hver 10′, tror jeg. Du kan gjøre det med MotoScan, sjekk her for hvordan.

Sturla Thoresen · 3. januar 2021 10:54

Hei. Ser at 1600 bagger ikke er nevnt i lista. Eller er det samme som 1600 gl (gtl)?

    Thor · 3. januar 2021 13:49

    I appen finner jeg K48 (K1600GT, K1600GTL) og K61 (K1600B). Det er alt jeg vet om 1600, dessverre. 🙂 Men K61 er vel Bagger?

    Har oppdatert lista fra siste versjon av appen.

Thomas · 10. mai 2021 19:10

Hei. Må kalibrere ny bensin måler strips på min r 1200rt. Går det med dette?

    Thor · 10. mai 2021 20:11

    Ja. Du skriver ikke hvilken årsmodell, men her er en artikkel om det:
    Calibrate film sensors on tank level indicators
    (La Google Translate oversette til norsk for deg, eller velg engelsk fra nedtrekksmenyen oppe til høyre.)
    Du trenger «Ultimate» lisens på MotoScan-appen

Dekktrykksensorer – RDC, TPMS – Adventure Thor · 30. september 2021 21:08

[…] luft- og oljekjølte R1200 kan ha to hjulsett programmert inn. Disse må læres inn med f.eks. MotoScan-appen og -adapteret. (Fremgangsmåten finner du lenger ned […]

Legg igjen en kommentar

Avatar placeholder

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *