BikePlay by AdvThor ble en umiddelbar suksess når den ble lansert på MC-messa i fjor. Den fordrev raskt nettbrettet som min foretrukne «infotainment-enhet», det var rett og slett så mye enklere å bruke til daglig.

Jeg trenger ikke ekstra SIM-kort, det er ingen apper eller kart som skal oppdateres, alt er i telefonen. BikePlay bare slår seg på automatisk på med tenningen, kobler seg opp til telefonen og vipps så har jeg telefon, navigasjon, musikk, radio, podcaster og lydbøker rett foran meg.

Jeg har fått masse positive tilbakemeldinger fra fornøyde kunder også, og det var bare et par kjøpere som fant ut at det ikke var for dem allikevel. (Er du veldig avansert i navigasjonen, for eksempel ivrig grusskjører, anbefaler jeg at du heller vurderer et nettbrett.)

Kvaliteten har også vist seg svært god. Det har vært et par som har måttet repareres. En etter heftig offroadkjøring i nær 50 varmegrader (det er ikke BikePlay beregnet for), og en hvor kunden hadde forsøkt å oppgradere den med noe programvare han fant på nettet. En kunde fikk ny på grunn av dugg. Den tørket jeg og har brukt selv siden, så her mistenker jeg litt hardhendt vasking.

Men det er alltid rom for forbedringer, så i år lanserer jeg nå fire nye produkter! Den originale BikePlay med 5″ touchskjerm lever videre, men har fått ny programvare og blir omdøpt til BikePlay 5. Det kommer nemlig en ny BikePlay 7!

BikePlay 5 har en størrelse som gjør at den er enkel å plassere på de aller fleste motorsykler, og skjermen er stor nok for de aller fleste. Designet er «klassisk» avrundet, med en integrert solskjerm.

BikePlay 7 er større og kraftigere, og med et mer «kantete» design som passer ekstra godt sammen med TFT-displayene vi gjerne finner på nyere sykler.

Bortsett fra 7″ skjerm og et helt nytt design, er den eneste forskjellen at BikePlay 7 har fått lyssensor så den kan skifte automatisk mellom dag- og nattmodus. Den nye skjermen er like lyssterk (1000 nits) og skarp (1024 x 600), og helt på linje med mye dyrere GPS-enheter.

Fjernkontroll

Android Auto (AA) og og Apple CarPlay (ACP) er designet for å brukes mens man kjører. Brukergrensesnittet er forenklet, for å fjerne distraksjoner. Multitouch-bevegelser er ikke støttet i standarden, i stedet bruker man piltaster for å zoome i et kart for eksempel. Apper velges enkelt med en pekefinger, men både AA og ACP lar deg gjøre det aller meste med stemmen.

Nytt i år er en enkel fjernkontroll med to store knapper. Et langt trykk vekker Siri eller Google-assistenten slik at du kan si ting som «finn veien til Lakkegata 4 i Oslo», «spill ABBA på Spotify», «sett på NRK Radio P1» eller «Ring konemor». Du kan også hoppe frem og tilbake i spillelister, og svare eller avslutte telefonanrop.

Nye monteringsløsninger

Det følger med et RAM-type feste til begge modeller. I fjor var det en del etterspørsel etter AMPS-type blokkfeste for horisontale rør («fuglepinner», så du finner nå et slikt i butikken.

For BMW med GPS-krybbe fant vi frem til et adapter som kunne klikkes på plass i sykkelens originale holder for BMW Navigator GPS. Den fungerte fint, men dssverre var den ganske dyr, og monteringen ble ikke så smekker som man kunne ønske seg. Man satt også igjen med ganske mye unødvendig ledning.

Jeg har nå fått tak i en mye rimeligere løsning, som også gir en smekrere montering. I tillegg har jeg fått spesiallaget korte kabler for begge modellene. BikePlay 7 kan monteres i to ulike høyder med dette adapteret. På bildene over er den montert høyt på min R1250 GS Adventure, og da skygger den ikke for TFT-skjermen.

Hvis du vil ha den enda smekrere og lenger inn, kan du fjerne BMW-holderen og bruke AMPS-blokken i stedet. Det er gjort på fem minutter, og like raskt å montere den på plass igjen når du skal selge sykkelen.

BMW-forhandleren har kontakt med en liten kabelstump så du kan koble på 12V-adapteret uten å ødelegge noe.

I slutten av juni regner jeg med å ha en løsning for BMWs sportstouringsykler med dypt navifeste også.

Lavere priser!

En av grunnene til suksessen, var den hyggelige prisen – bare kr 3 490,- for en komplett 5″ navigasjons- og underholdningsskjerm. Nå selger jeg BikePlay 7 for samme lave 3 490,-, og senker prisen på BikePlay 5 til bare 2 990,-!

I tillegg har jeg kunnet halvere prisen på monteringsløsningen til BMW. En BikePlay 7, med fjernkontroll, adapter og kort kabel kommer på bare kr 4 990,-, og en ditto 5″ på 4 490,-.

Du kan lese alle detaljer om BikePlay 5 og 7 på produktsiden og i nettbutikken

Se opp for kopier!

Det er flere som har brent seg på å kjøpe noe de trodde var samme produkt til en mye lavere pris i en kinesisk nettbutikk. Bilder, beskrivelse og til og med esken har vært lik, men enheten de har fått har hatt utdatert elektronikk og eller programvare som gjør at forbindelsen er ustabil, de får ikke koblet opp hjelmen, osv. 

«Huset» til BikePlay 5 startet sitt liv som en tradisjonell Windows CE-basert GPS for mange år siden, før det ble gjenbrukt med ny innmat og programvare som en Apple CarPlay- og Android Auto-enhet. Nå med et annet operativsystem (Linux) og andre applikasjoner (Android Auto og Apple CarPlay) på toppen. Men plasten på utsiden er lik.

Siden har det kommet flere generasjoner og versjoner, og etter hvert ble komponentene gjort tilgjengelig for hele den lokale industrien. Bare i Shenzhen finnes det et titalls små «produsenter» som har slike gamle enheter på lager, men uten kompetanse eller lisens til å oppdatere programvare eller yte noen reell support. Selv om din enhet ser helt lik ut, og skjermbildene er like, er det stor sjanse for at din enhet har eldre komponenter innvendig!

Jeg kan produktene, bruker dem selv og står bak dem. Min kilde er den opprinnelige produsenten, som har designet produktet og utviklet programvaren. Som norsk forhandler gir jeg selvsagt også 2 år garanti i henhold til norsk forbrukerlovgivning.