De fleste motorsyklister jeg kjenner har vært på tur til Alpene, og jeg har ikke hørt noen angre. Fantastiske veier og naturopplevelser. Overnatting, god mat og drikke til priser vi bare kan drømme om her hjemme. Hyggelige mennesker og masse å se og gjøre. Ikke rart at jeg reiser nedover, gang etter gang. Og gjerne alene.

For det hører jeg som den vanligste «unnskyldningen» for å ikke ta turen: Jeg har ingen å reise med. OK, vi er alle forskjellige, men hvis du ikke er fullstendig asosial og helt uten en eneste engelsk glose, så kan du faktisk ikke unngå å treffe andre hyggelige MC-folk. Hvis du reiser alene, får du mye lettere kontakt med andre enn om du er en del av et par eller en gruppe. Det handler bare om å oppsøke møteplassene og ta på seg sitt peneste smil og et åpent blikk.

Hvor er så disse møteplassene? De beste er MC-camper. Google litt, søk på kartet, så finner du dem.  Jeg har funnet frem noen lenker også, se i bunnen. Disse nettstedene og hotellene byr også på nedlastbare ruter og annen informasjon. Hubriding er ikke en norsk idé.

Ved Løkken, en halvtime fra fergen i Hirtshals ligger Bikers Rest. Ved Kolind, lenger ned på Jylland, ligger MC Touring Camp. Så har du MC-Camp Fyn. Faren er bare at du har det så hyggelig at du ikke kommer deg til Alpene.

Gjennom Tyskland

Kanskje tryggere å ta fergen til Kiel? Dyrt og fint fra Oslo, eller billigere og kjipere fra Gøteborg. Du er uansett i land ca klokka ti, et perfekt utgangspunkt for å feie nedover på Autobahn. Du kan også bruke dagen i hyggelige Hamburg, og ta biltoget sørover. Du sover kanskje ikke så godt ombord, men det er fint å våkne for eksempel i Lörrach eller Wien neste morgen. Eller kanskje i München, så du får besøkt BMW-museet før en rask sprint gjennom hyggelige Bayern? Det er ikke billig, men det er ikke gratis å brenne bensin og dekk gjennom Tyskland heller. Særlig ikke når du regner inn hotell, mat og verdifulle feriedager.

Men å vente hele dagen i Hamburg kan tære på tålmodigheten. Seks kosetimer (eller fire motorveitimer) sørover byr MC-hotellet Villa Löwenhertz på god middag, og alt fra enkel madrass i delt rom i kjelleren, til egne rom av ulike størrelser. Her må du bestille på forhånd, og de tar bare kontanter. Grupper av tyskere kan være litt vanskelig å komme innpå om du ikke snakker tysk selv, men sjansen er veldig stor for å treffe andre nordmenn, dansker eller svensker på tur også.

Neste morgen setter du GPS-en på å unngå motorvei, først til Marburg og så til Würtzburg. Her starter Romantische Strasse, som går på hyggelige småveier fra den ene koselige middelalderbyen til den andre. Men det tar tid, det kan være en tanke å plukke ut et par høydepunkter og finne litt raskere veier mellom. Rothenburg ob der Tauber er et must, Füssen og slottene i nærheten likeså. Og vipps, så er du i Garmisch Partenkirchen og har hele Alpemassivet foran deg.

Nå må vi også nevne et annet alternativ, som jeg selv skal bruke i sommer: Send sykkel og bagasje med MC Transport til München og fly ned! For meg er dette helt perfekt, siden jeg bruker minimalt av feriedager på kjedelig transport. Det eneste aberet er at han har lagt opp til ukesturer. Jeg vil gjerne være borte lenger, men da må du betale litt ekstra og få tre eller fem uker. To eller fire går ikke. Du kan velge å bare bruke transport den ene veien, men det billigste er begge veier.

Endelig i Alpene

Kjør for eksempel fra Garmisch til Sölden og Hochgurgl og finn et pensjonat i området. På alle skisteder har de masse rom, og det står «Bikers Welcome» og «Zimmer Frei» overalt. Neste morgen tar du Timmelsjoch (Passo del Rombo, på Italiensk) over til Italia, men ta deg god tid! For det første er dette et av de mest kjøreverdige alpepassene, mye morsommere enn mer berømte Stelvio for eksempel. I tillegg til deilige svinger, silkefinasfalt og svimlende utsikt, er de flinke til å fortelle spennende historier om hardt liv, smugling og veibygging underveis. Men rosinen i pølsa er at det fantastiske MC-museet skal åpne igjen i mai, etter den tragiske brannen for et par år siden!

N har du alle muligheter. Reis vestover, så rekker du kanskje via Stelvio til Bormeo før kvelden er omme. Eller dra litt sør og så øst, mot Cortina og de italienske Dolomittene – kanskje mitt favorittområde. Trangt, smalt og svingete. Kanskje en sving nedom nordenden av Slovenia før du trekker opp til Østerrike igjen?

Det er ikke så mange rene MC-camper i Alpene, men Alm Casino ved Heiligenblut i sørenden av den berømte Grossglockerstrasse må nevnes. Dette har vært et samlingssted for norske motorsyklister i årevis, et ganske sikkert sted å treffe kjente hjemmefra. Så kanskje det er en idé å reversere runden, hvis det er det du ønsker? Du rekker fint hit på en dag fra München. Husk bare at du må kjøpe en såkalt vignette for å kjøre på motorveier i Østerrike. Veiavgift for et helt år, og gode bøter.

Bortsett fra vignette, er Østerrike et fantastisk hyggelig ferieland. Du finner hyggelige småsteder med utendørs bassenganlegg, pensjonater og campingplasser overalt. Min lille favoritt er Gmünd, der man kan besøke det som var Porschefabrikken under krigen. Kjør opp til demningen på Hochalmspitze og besøk museet der!

Lenger vest?

En nyhet i år er fergen fra Kristiansand til Holland. Perfekt hvis du ønsker en mer vestlig rute, er det mye å velge på. I Frankrike finner du for eksempel Camping Moto Route 99 og Le Camping Moto. Sjekk dette blogginnlegget for reisetips!

Uansett hvilken rute du velger, så garanterer jeg en hyggelig tur med masse spennende MC-kjøring og opplevelser. Alpene ruler!

Lenker