Blir det BMW R1300GS på deg nå? Sykkelen er kanskje ikke komplett før du har fått på for eksempel bagasjeløsning, veltebøyler og ekstralys. BMW har selvsagt sitt å tilby, men mitt råd er å vente litt og se hva Lone Rider og andre tredjeparter kan tilby. Kanskje det er både bedre og billigere? Her skal vi se på hva som vil være tilgjengelig fra Lone Rider før snøen går.

BMW tilbyr helt nye Vario-bokser. Jeg synes de ser bra ut, og det er elegant med sentrallås, lys og USB-lading. Men er de praktiske? Sideboksene åpner seg sideveis, så alt ramler ut når du åpner dem. De passende innerveskene rommer ikke veldig mye. Og prisen blir høy, når du tar med det som må til på sykkelen, veskene og innerveskene.

Lone Rider MotoBags er halvstive sidevesker som lastes fra toppen. Fordelene er store, både i forhold til Vario-boksene, myke vesker og tradisjonelle aluminiumsbokser. Les mer om MotoBags her!

LoneRider er klare med MotoRack i rustfritt stål til sideveskene, i elektropolert eller sort pulverlakkert. Prisen for et par vesker (38+31l) med sort eller sølv rack er NOK 15 297,-. Det følger med solide vanntette innervesker, som du også kan bruke som softbags på toppen, pluss hurtigfester, solide kodelåser og alt du trenger for montering. Prisen inkluderer alle avgifter og frakt rett hjem til deg med DHL. Veskene kommer ferdig tilpasset racket, så du monterer alt på under ti minutter. Levering starter i januar.

Les mer om BMW R1300GS og MotoBags, og se flere bilder! Bestill i nettbutikken her!

Lone Rider er snart klare med sine nye toppbokser. De kommer i to versjoner, Small (vel, den er 42 liter) og Large (hele 57 liter). Boksene er lekre, og absolutt premium. Utvendig er de i svart aluminium, med avtagbare molle-paneler så du enkelt kan feste andre ting til dem. Designmessig passer de selvsagt veldig bra sammen med både MotoBags og andre LoneRider-vesker, spesielt Overlander-veskene. Innvendig kommer de med støtdempende innredning og nett. Litt usikker på om innredningen blir svart, men håper og tror rød.

Det kommer også en hel serie med adapterplater, så boksene kan brukes på alle de mest vanlige Adventure-syklene der ute, selvsagt med BMW R1300GS først ut. Designeren har lagt stor vekt på at platene ikke bare skal passe fysisk på syklene, de skal også stemme med de ulike modellenes øvrige formspråk.

BMW R1300GS har godt lys, men mange av oss vil ha mer. BMW sine kjøre- og tåkelys er veldig gode for å bli sett, men hjelper deg ikke noe med å se bedre.

For noen måneder siden fikk jeg anledning til å diskutere litt med Andrew, som er leder for produktutvikling og design hos Lone Rider. Jeg ba de gjøre noe mer intelligent enn å bare mate på med mest mulig rå Lumen, og heller jobbe for å få lyset dit vi trenger det. Jeg ønsket meg en kraftig lykt som kan dimmes på skikkelig vis, altså et ekte nær- og fjernlys. Jeg foreslo også å bruke Hex Innovation sin ezCAN i stedet for å prøve å lage noe selv. (Denali CANsmart er som kjent også en ezCAN.)

Det er gøy å se at Lone Rider snart kommer med akkurat dette produktet snart. Jeg har dessverre ingen bilder å vise enda, men i videoen under kan dere høre Andrew fortelle mer. Hovedpunktene:

  • CE-merket kombinert lykt med hel- og halvlys,
  • Lyktene med LINbus (en forenklet versjon av CANbus). Det vil i praksis si at det kommer en tilleggsdongle som man setter på den hvite utgangen på en ezCAN eller CANsmart, som gir enda mer intelligent styring. Hex har snakket om denne modulen et par år nå, den vil åpne mye spennende muligheter
  • Monteringsløsninger for ulike sykler kommer, først til R1300GS

(Jeg selger som kjent også Denali, som så langt har vært konge på haugen. Man kan få mye helllys og bra tåkelås, men de lager ikke det vi kaller nærlys. Dimming endrer ikke lysstrålen, bare effekten. Men de kraftigste lyktene, som D7, er plagsomme selv med 10% effekt. Nå kommer det en ny kombilykt, D7 Pro, men heller ikke den er et nærlys. Man kan veksle mellom hellys, tåkelys eller begge. Det kommer to kabler ut av lykta, så den bruker to utganger på CANsmart.)

Lone Rider kommer med veltebøyler opp og nede, samt beskyttelsesplate under motoren.

De fleste produsenter av slikt lager alt så stivt og solid som mulig, men hva skjer da? Kreftene videreføres selvsagt inn i festepunktene, og i stedet for et bøyd rør eller bulkete bukplate ender man kanskje opp med hull i motorblokka eller skjev ramme.

Også her tenker Lone Rider litt annerledes. Bukplata lages i et tøft plastmateriale, for å få ned vekten og bygge inn støtdemping. Det festes ikke i bunnpanna på motoren, men danner et system sammen med veltebøylene.

Veltebøylene er designet for å distribuere og ta opp kreftene fra en velt. De har innebygget støtdempere, og de er designet for å gå etter på en kontrollert måte og på et gitt sted. På det mest utsatte stedet, ved sylindertoppene, er det lagt inn slidere i hardt plastmateriale. På undersiden er det «skjørt» som skal hindre grus og sten i å kile seg opp mellom. I videoen under får du en grundig gjennomgang.

Foreløpig har Lone Rider bare vist oss bunnplaten og nedre bøylene, men det kommer øvre bøyler også. Som MotoRack, vil de bli tilgjengelige i elektropolert eller sort pulverlakkert rustrfritt stål. Det er lekkert med svart, men ulempen er selvsagt at det blanke stålet vil synes gjennom etter en velt der lakken slites bort.

LoneRider har hatt MotoPegs til ulike sykler en stund, og versjonen for R1300GS er rett rundt hjørnet. Det spesielle med disse er at de roterer litt. Litt som PivotPegs, men fastere. Du har en stor plate med godt grep å stå på, og gummipute når du ønsker det. Se mer i videoen under.

Større plate under sidestøtta er et must. Ellers er det bare snakk om tid før sykkelen ligger flatt på solmyk asfalt eller regnvåt grus.

Større plate under sidestøtta er et must. Ellers er det bare snakk om tid før sykkelen ligger flatt på solmyk asfalt eller regnvåt grus.

Dette er bare begynnelsen. Lone Rider lanserer nye produkter i et høyt tempo for tiden, og BMW R1300GS er på toppen av prioriteringslisten. Følg med, og husk at Lone Rider kjøper du hos Adventure Thor! Det er samme priser og leveringstider som når du kjøper direkte, men du har fordelen av å kunne forholde deg til en lokal norsk forhandler om du skulle ha spørsmål eller trenge å reklamere på noe. Så hvorfor ikke?

Lone Rider involverer kundene i produktutviklingen. Her kan du se hva som er på vei!