Denali D7 Pro Dual-Beam var EICMAs kraftigste nyhet, og nå er det klart for forhåndsbestilling i nettbutikken! Vær rask, jeg vet ikke hvor mange jeg klarer å få tak i av den første forsendelsen!

D7 Pro Dual-Beam har samme størrelse og ser ved første øyekast ut som den «gamle» D7, men ringen rundt er litt annerledes for å kunne klippe på en av de medfølgende spredelinsene. (Disse passer altså ikke på D7.) På baksiden avsløres de av to kontakter i stedet for en. (Prototypen jeg så på EICMA hadde to kabler ut på baksiden, men produksjonsmodellene kommer nok med en Y-kabel.)

Hvis man ser veldig godt etter, ser man også at de bruker den nye og kraftigere typen Creel LED som vi kjenner fra D3. Enda mer lys, altså. Totalt pumper et par av disse ut hele 23 000 rå lumen!

Som navnet Dual Beam antyder, så er dette altså to lykter i ett hus. De tre LED i midten danner «en lykt», og de fire over og under daner en annen. Disse to kan styres helt uavhengig av hverandre ved hjelp av en CANsmart eller DialDim kontroller. (Mer om disse under.) Dermed kan for eksempel de i midten være hvitt, oransje eller gult tåke-, kjøre- eller markeringslys. Kraftig på dagtid, og svakt i mørket. De kan slå seg av når du setter på blinklyset, eller de kan være blinklys hvis du har på den oransje linsa.

Uten linse gir de en lang og smal spotstråle, som gir et kombi hellys sammen med de andre fire LEDene. Disse har nemlig et litt bredere «flood» lysbilde enn de tre i senter. (Men vær obs på at lyset går lenger, så du tvinges til å blende ned litt tidligere når du møter noen.)

Men husk: Disse lyktene er så kraftige, at de fire LEDene blender selv på 10%. Ikke bruk det som kjørelys i mørket. Ikke bruk de på fullt som kjørelys om dagen engang. Blend kjørelyset også godt ned i mørket. Det er spredelinser, men de har ikke en definert horisontal cutoff slik som for eksempel tåkelysene til BMW har.

Du finner alle de tekniske detaljene i nettbutikken, hvor du allerede kan forhåndsbestille dine D7 Pro. Forresten, plukk med deg et par D7 gummideksler også. Sett dem på når du er på grustur, så ikke kompisen din ødelegger en dyr lykt. Kjekt å ha i Sveits også, hvor politiet lett får rynke i panna av slikt gromt utstyr.

Denali CANsmart (Hex ezCAN)

Denali CANsmart er det selvsagt valget hvis det finnes en til din sykkel. Det kommer stadig nye, per januar 2024 finnes disse modellene:

CANsmart til BMW R1300 GS er selvsagt på gang. Hvis ikke Denali klarer å bli klare til sesongstart, så kommer jeg til å ha tilsvarende Hex ezCAN i butikken fra slutten av februar. (Det er Hex som utvikler disse, derfor er de gjerne litt tidligere ute. Hex ezCAN og Denali CANsmart er helt like, med samme kontakter, programvare, osv.) Avhengig av leveringssituasjonen, kan det være at disse ezCAN blir forbeholdt de som har bestilt D7 Pro!

Med CANsmart er installasjon av lykter, horn og annet en lek: Du trenger ingen brytere, reléer eller sikringer. Du trenger ikke å koble deg inn på sykkelens ledningsnett. (Noe du skal være veldig forsiktig med på en sykkel med canbus!) Alt du trenger av kabler følger med, med ferdige kontakter.

Så enkelt er det:

  • Koble CANsmart til batteriet
  • Trekk ut en kontakt fra en canbus-enhet i hht installasjonsveiledningen for din sykkel, og plugg den inn i CANsmart. Plugg CANsmart inn i den ledige kontakten. Nå kan CANsmart lytte på alle meldingene som går mellom komponentene på sykkelen din, for eksempel brytere og sensorer
  • Koble lyktene (eller annet) til en av de fire strømutgangene på CANsmart. Alle kabler er ferdige, så det er bare å klikke sammen
  • Koble en PC eller Mac til CANsmart med medfølgende USB-kabel. (Installer ezCAN/CANsmart programvaren fra internet først.) Nå kan du programmere de fire utgangene til gjøre hva du vil

Sjekk ut denne videoen, så ser du litt av hva en CANsmart kan gjøre og hvor enkelt det er å installere:

Denali DialDim

Ikke fortvil om du ikke finner sykkelen din på lista, Denali DialDim er et ganske kult alternativ! Minuset er at det er litt vanskeligere å installere, ettersom du må hente input fra ulike deler på sykkelen. Sjekk ut videoen her: