For meg er dekktrykkovervåking et av de viktigste sikkerhetssystemene på sykkelen. Riktig dekktrykk er viktig for grep, stabilitet, dekkslitasje og komfort. På slangeløse hjul kan du kan faktisk kjøre med tomt fordekk og ganske lite trykk bak uten å merke noe, helt til du kommer i sving. Med en tungt lastet sykkel og god fart kan du i verste fall vrenge dekket av felgen. Har du forsøkt å punktere bak i høy fart med slange i dekket vet du at litt for brå beskjed ikke er noe hyggelig heller.

Animasjon som viser hvordan TPMS virker på en bil eller motorsykkel

Alle moderne BMW motorsykler har slangeløse hjul med dekktrykksensorer. Tyskerne kaller det RDC, på engelsk brukes TPMS (tyre pressure monitoring system).

Sensorene har en unik id, en radiosender og et lite batteri. Under baksetet sitter det en kontrollenhet (selveste RDC-kontrolleren) som tar i mot meldingene fra de to sensorene, og sender de videre til de andre svarte boksene i sykkelens CANBUS-system. «Hei, jeg heter XYZ, og jeg måler 2,7 bar og 39 grader, og batteriet mitt er på 73%.» Men for at den skal vite at det er dine sensorer og ikke sykkelen ved siden av, og hva som er foran og bak, må de programmeres inn på sykkelen.

Programmering med MotoScan

Fremgangsmåten er litt ulik på ulike sykler. Eldre BMW-modeller, f.eks. luft- og oljekjølte R1200 kan ha to hjulsett programmert inn. Disse må læres inn med f.eks. MotoScan-appen og -adapteret. (Fremgangsmåten finner du lenger ned her.)

Adapteret kjøper du i nettbutikken min, jeg pleier å ha det på lager. Hvis sykkelen din er 2017 eller eldre trenger du også overgangskabelen fra rund 10-pinskontakt.

Du trenger også en Android-telefon med MotoScan appen. (Dessverre finnes ingen versjon for Apple, og det ser ikke ut til å komme heller.) Appen laster du ned gratis, men du må kjøpe en lisens. De kommer med ulike muligheter, du må dessverre kjøpe den dyreste – «Ultimate», ca NOK 500,-. Du kjøper lisensen direkte fra utvikleren i appen, jeg har ikke noe med det.

Sensoren går «i dvale» når du står stille, og må vekkes for å kunne læres inn. Det er to måter å vekke den på. Det enkleste er å bruke en billig sensorvekker. Du setter på tenningen, legger aktivatoren inntil dekket, og trykker på knappen. På videoen under kan du se hvor enkelt det er. Du finner sensorvekkeren i nettbutikken her.

Denne rimelige sensorvekkeren kan brukes på de fleste biler og motorsykler

Du kan også kjøre en tur, så kommer den som regel etter hvert. Som regel etter en kilometer eller to, men det kan ta lang tid hvis hjulet har vært ubrukt lenge. Jeg har hørt om 45 mil. Det virker som at de av og til henger seg opp, og mange har nok byttet sensor helt unødvendig i den tro at batteriet er dødt.

(Det er faktisk mulig å bytte batteri i disse sensorene, men det er mye plunder. Batteriet er forseglet under gummi og loddet fast.)

Selvprogrammerende

Nyere BMW, f.eks. R1200 LC og R1250 kan bare ha ett sett, men sykkelen kan lære selv:

  1. Bytt det ene hjulet
  2. Aktiver sensoren og vent til sykkelens display viser lufttrykk på begge hjul
  3. Bytt det andre hjulet
  4. Aktiver sensoren og vent til sykkelens display viser lufttrykk på begge hjul

(Hvis du bytter begge hjulene samtidig, vet ikke sykkelen hva som er fram og bak. Da må du programmere opp med f.eks. MotoScan.)

Se data fra dekktrykksensorer i MotoScan

Du la kanskje merke til at sensorene sender mye mer data enn det du ser i displayet på sykkelen. Trykket du ser er faktisk korrigert for temperatur, så de ikke skal forandre seg hele tiden og for at du skal kunne fylle riktig trykk også med varme dekk.

MotoScan kan vise deg disse dataene, både batteristatus, dekktrykk, lufttemperatur og noen få andre parametere. Men vær obs på at appen vil vise deg reelt trykk, mens displayet på sykkelen viser justert for temperatur.

For å kunne se gjeldende data må sensorene være aktivert. Uten aktivering vises erstatningsverdiene for trykk og temperatur.

MotoScan RDC-funksjoner

MotoScan-appen har disse funksjonene for RDC kontrollenheten:

  • Les identifikasjonen til kontrollenheten
  • Les opp og slett feilkoder
  • Datasøk i sanntid (sensorer må være aktivert for å gjøre dette)
  • Slett innlærte sensorer fra minnet til kontrollenheten
  • Lær inn de nye sensorene
  • Skriv inn og lagre sensor-ID manuelt

Lær inn sensor med MotoScan

  • Opprett tilkoblingen til RDC -kontrollenheten i MotoScan -appen (tenningen må være slått på)
  • Gå til «Servicefunksjoner» i kontrollenheten og velg «Teach in TPMS»
  • Avhengig av motorsykkelmodell støttes enten 1 eller 2 hjulsett. De eldre modellene, for eksempel K25, K72, støtter 2 sett, slik at du kan lære de to og ganske enkelt endre dem om nødvendig uten å måtte lære på nytt hver gang. Med nyere, fra K50, K48 etc., er det bare ett sett og det kreves innlæring ved hver endring.
  • Trykk på knappene «Front» eller «Back» i appen for å begynne innlæring
  • Plasser aktiveringsverktøyet på dekket der sensoren er, og trykk på knappen på verktøyet for å aktivere sensoren.
  • Så snart sensoren er aktivert og gjenkjent av RDC -kontrollenheten, vil kontrollenheten lese opp sensor -ID -en fra sensoren og lagre den. Dette vises i appen.
  • Gjenta det samme med den andre sensoren.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Avatar placeholder

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *