Det begynner å bli mange år siden BMW erstattet de tradisjonelle ledningsnettene med CAN-bus i motorsyklene sine, lenge etter at det ble adoptert av bilindustrien. Skepsisen er vel borte hos de fleste nå, CAN-bus har vist seg å være robust og pålitelig. Men det er fortsatt litt mystisk og vanskelig. Hvordan kan man koble på ekstralys, for eksempel?

Etter hvert som bilene ble mer avanserte, ble de elektriske anleggene stadig mer omfattende og begrensende. Bosch startet jobben med å utvikle et digitalt alternativ i 1983, tre år senere ble CAN-bus adoptert av SAE som en internasjonal standard. I 1991 ble Mercedes-Benz W-140 det første serieproduserte kjøretøyet med CAN-bus, og det tok ikke lang tid før alle biler hadde det.

CAN-bus skiller seg fra et tradisjonelt system ved at man har et datanettverk – et Controller Area Network (CAN) –som kommuniserer over én felles forbindelse – en bus. Til dette nettverket kobles sensorer, brytere, lamper og alle andre komponenter sammen med de ulike datakontrollerene – ECU-er –for motorstyring, ABS-bremser, ASC stabilitetskontroll, AWS tyverisikring og alarm, dekktrykk, og så videre.

I stedet for å trekke strømkabler separat til hver komponent, via sikringer, reléer, og brytere, så sender man strøm til en enhet hele tiden, og forteller via datanettet hvilken status den skal være i. Det går bare én strømledning til baklykten, som får beskjed over datanettet når den skal tenne og slokke markeringslys, bremselys og skiltlys.

Ved at alle komponentene snakker sammen, forenkles den omfattende diagnoseprosessen som sykkelen hele tiden gjennomfører. Vanlige sikringer trengs ikke, systemet oppdager uvanlige situasjoner som en kortslutning eller for høy strømstyrke og slår automatisk av komponenter i tilfelle feil. (Det er årsaken til at du ikke bare kan koble deg inn i en krets med en strømtyv, slik som i gamle dager. Et unntak er strømuttaket, som har en vanlig sikring.))

Med CAN-bus forsvinner mange titalls meter kabel, og mange komponenter som kan feile. Lukkede elektronikkbokser har vist seg å være mer robust enn elektromekaniske reléer og sikringer som irrer.

I et vanlig datanettverk snakker ulike enheter med hverandre, og informasjonen deles ikke med de andre. I et bus-nettverk kan alle tilkoblede enheter lese alle signaler. De bare ser på adressen, og ignorerer meldinger som ikke er interessante. Det åpner for mye moro. For eksempel kan BMW Navigator GPS zoome ut og inn når du vrir på scrollhjulet og presentere data fra «hjernen» – alt fra dekktrykk til nedleggsvinkler og hvor mange ganger du har bremset eller skiftet gir. (Og WunderLINQ kan late som at den er en BMW Navigator og gjøre det samme med telefonen din.)

CAN-bus gir altså mange fordeler. I tillegg til vektreduksjon, lavere produksjonskost og færre feil har man også fordel av mye enklere feilsøking. Kontrollerenhetene lagrer feilkoder som kan leses av med et enkelt diagnoseverktøy (for eksempel en telefonapp og et MotoScan adapter), i stedet for å bruke timer med et multimeter.

(Dette er svært forenklet. I praksis brukes CAN-bus i kombinasjon med et enklere og rimeligere system som kalles LIN-bus. Mens CAN-bus trenger to ledere til data, trenger LIN-bus bare en. På min BMW R1250GSA brukes f.eks. CAN-bus mellom mer eller mindre intelligente hovedenheter (trykksensorsystem, alarmsystem, antispinn og stabilitet, motorstyring, ABS, mv), mens «dummere» periferienheter som f.eks. baklys går på LIN-bus.)

Tilkobling med smarte CAN-bus-enheter

HEX ezCAN er en såkalt accessory manager – en smart dings du kobler inn på CAN-bus for å styre og gi strøm til ekstrautstyr. Prisen er ca 2500 kroner, litt mer hvis du kjøper den som Denali CANsmart. ezCAN kan se at du beveger scrollhjulet, bremser, tuter eller blinker, at det blir mørkt, og så videre, og sende strøm ut på en av de fire utstyrskretsene. Du programmerer hva som skal skje i et enkelt verktøy på PC eller Mac.

ezCAN er enkel å installere. Den kommer i ulike versjoner med ferdige kontakter for din sykkel, så du behøver ikke å røre ledningsnettet. Det er bare å trekke ut og plugge inn et par kontakter og koble deg på batteriet. Du behøver dermed ikke å bekymre deg over garanti eller å ødelegge noe, og du kan fjerne det igjen like enkelt.

ezCAN har fire kretser til ekstrautstyr, og her har du strøm nok til det meste: En krets kan belastes med inntil 25A (300W), men 30A til sammen. Nok til varmeklær, for eksempel. (Har du en sykkel med varmeholker, kan ezCAN også styre Gerbing-jakken din. Dermed slipper du å kjøpe en dyr kontroller.)

Det følger med både vanlige to-polskontakter, og spesielle tre-pols kontakter for ekstralys med innebygget dimmefunksjon (for eksempel Denali). Disse kan du programmere på mange morsomme måter med et enkelt PC-program. Nå kan du dimme lysene eller senke varmen i jakken med scrollhjulet, automatisk endre lysstyrken når det blir mørkt, blinke med ekstralysene når du tuter, slå ting av og på – alt det kule du ser i videoen øverst her. Alt styres enten automatisk eller med sykkelens originale brytere.

Med en ezCAN kan du for eksempel ha både to ulike sett ekstralys, et lufthorn og en felles krets for alt som skal slås på og av automatisk. For eksempel et Innovv kamerasystem, en USB-lader, en GPS, et varmesete (her bør du ha en bryter). Er det allikevel ikke nok med fire kretser, sier du? Det er bare å henge to eller flere i serie. Elektronikk er gøy, og CAN-bus er konge og ikke noe å være redd for! Det er faktisk mye enklere enn «gamlemåten»! (Les mer om den lenger ned.)

På videoen under ser du hvor enkelt det er å installere og programmere. (Merk at den viser 1. generasjon ezCAN, dagens gen 2 har blant annet høyere kapasitet på utgangene og andre forbedringer.)

For en grundigere kikk på hva og hvordan, anbefaler jeg som vanlig at du leser brukerveiledningen. Det er enkelt og morsomt, og ikke noe å være redd for!


Oppdatering: AdvThor blir ezCAN-distributør!

Etter at jeg publiserte dette innlegget, har jeg fått flere henvendelser fra både brukere og forhandlere. Jeg har signert distributøravtale med Hex Innovate, og du finner ezCAN i nettbutikken nå! (Det har dessverre tatt litt lenger tid enn jeg trodde.)

Med ezCAN blir det også enda enklere å installere Innovv-systemene. Jeg kommer til å tilby ferdige pakker med ferdig monterte kontakter og programmering, så alt blir «plug and play» som ingen behøver å være redde for. Jeg ser også på å ta inn LED-lys, lufthorn og annet så jeg kan tilby komplette pakkeløsninger av kvalitetsprodukter til hyggelig pris.

I første omgang vil jeg ha ulike varianter for nyere BMW på lager, men det er mulig at jeg også tar inn til eldre modeller og til KTM og Harley Davidson. Det er avhengig av at dere etterspør! Flere modeller er på vei hos Hex.

Du finner all info om ezCAN hos Hex Innovation

Bli kvitt ormebolet

Du vil fort ha mer enn et par ekstralys. Kanskje en GPS, et INNOVV kamera-system, eller en USB-kontakt til å lade telefonen? Visste du at USB-kontakten inneholder en liten transformator som endrer spenningen fra 12 til 5 volt? Det betyr at den trekker strøm så lenge den er tilkoblet batteriet, selv om det ikke står noe plugget inn. Så ikke fall for fristelsen til å koble den rett på batteriet. Det er bare snakk om dager før sykkelen din ikke starter.

INNOVV PowerHub2

Du kan fortsette å lage slike kretser som vi beskrev over, men det blir fort et uoversiktlig ormebol. Da er det en mer elegant løsning å installere en såkalt powerhub. Dette er «svarte bokser» med mange kontakter eller kabler.

De har gjerne tre ledere inn – for jord (tykk svart eller brun), permanent strøm rett fra batteriet (tykk rød, med sikring), og styrestrøm fra en krets som er styrt av tenningen (tynn gul). (Dette er typiske farger, men det kan variere.)

På den andre siden har den et antall røde plusskabler med hver sin sikring, og en felles svart eller brun jordleder, hvor du kobler til ekstrautstyret. Den erstatter altså like mange reléer. Du kan få en god powerhub for under tusenlappen, men det finnes også programmerbare versjoner til flere tusen. Noen har også elektroniske sikringer.

Det er to ulemper med disse enhetene: For det første er det vanligvis ingen smart styring, bare tenning av og på. Da trenger du gjerne å gå via en bryter, og det blir lange strekk med mye strømtap. Så ender du kanskje opp med å sette på et relé der allikevel. For det andre kan de ikke levere så mye strøm. Typisk kan de kanskje levere 3A per krets, men bare 5A (60W) totalt. Men de er helt fine å bruke til GPS, USB-kontakter og annet som ikke bruker så mye strøm.

Du finner Innovv PowerHub2 i nettbutikken. Dette er et veldig godt alternativ for deg som har en «analog» motorsykkel, en som ikke er støttet av ezCAN enda, eller hvis du bare foretrekker litt «old school».

Med bryter og relé, på gamlemåten

Det er ikke noe i veien for å lage seg et godt (?) gammeldags analogt nett i parallell med CANbus, og koble til ekstralysene ved hjelp av en sikring, en bryter og et relé. 

I prinsippet trenger du bare en leder fra batteriets pluss-pol, i parallell gjennom lampene, og tilbake til minus-polen (jord). I praksis bruker vi rammen som jordleder, men vi vil ha en sikring og bryter inn i kretsen også. Nå begynner det å bli lange ledninger og spenningstap – lyset blir svakere. For å unngå tykkere kabler, bruker vi et relé. Det fungerer som en «fjernstyrt bryter», og strømmen kan ta en kortere vei.

Skissen til høyre er et helt standard koblingsskjema for ekstralys, med et vanlig elektromekanisk relé, en sikring, en bryter og to lamper. En pakke med alt dette (minus lampene) får du for et par hundrelapper på Biltema. Legg merke til numrene på tegningen, de er standard og står på releet du kjøper. Sikringen skal selvsagt stå så nær batteriet som mulig.

Utfordringen er å finne det riktige stedet å koble på plusskontakten til høyre på tegningen. Kjørelys bør slå seg av og på med tenningen, mens såkalte flood- eller spotlamper skal lyse med hellysene. Releet trekker minimalt med strøm, så det går stort sett greit å «stjele», men nå skal du vite hva du gjør! Hvis du kobler til på feil sted, kan elektronikken tro det er en feil og slå av strømmen på kretsen. Og hvis du skader feil kabel, kan du risikere en regning på mange tusen kroner til nytt ledningsnett.

Med andre ord: Ikke gjør dette hvis du ikke er helt sikker på at du vet hvordan!

Kategorier: Dingser og utstyrTeknisk

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Avatar placeholder

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *