Det begynner å bli mange år siden BMW erstattet de tradisjonelle ledningsnettene med canbus i motorsyklene sine, lenge etter at det ble adoptert av bilindustrien. Skepsisen er vel borte hos de fleste nå, canbus har vist seg å være robust og pålitelig og er adoptert av stort sett alle. Men det er fortsatt litt mystisk og vanskelig. Hvordan kan man koble på ekstralys, for eksempel?

Canbus skiller seg fra et tradisjonelt system ved at man har et datanettverk – et Controller Area Network (CAN) –som kommuniserer over én felles forbindelse – en bus. Til dette nettverket kobles sensorer, brytere, lamper og alle andre komponenter sammen med de ulike datakontrollerene – ECUer –for motorstyring, ABS-bremser, ASC stabilitetskontroll, AWS tyverisikring og alarm, dekktrykk, og så videre.

I stedet for å trekke strømkabler separat til hver komponent, via sikringer, reléer, og brytere, så sender man strøm til en enhet hele tiden, og forteller via datanettet hvilken status den skal være i. Det går bare én strømledning til baklykten, som får beskjed over datanettet når den skal tenne og slokke markeringslys, bremselys og skiltlys.

Ved at alle komponentene snakker sammen, forenkles den omfattende diagnoseprosessen som sykkelen hele tiden gjennomfører. Vanlige sikringer trengs ikke, systemet oppdager uvanlige situasjoner som en kortslutning eller for høy strømstyrke og slår automatisk av komponenter i tilfelle feil. (Det er årsaken til at du ikke bare kan koble deg inn i en krets med en strømtyv, slik som i gamle dager. Et unntak er strømuttaket, som har en vanlig sikring.))

Med canbus forsvinner mange titalls meter kabel, og mange komponenter som kan feile. Lukkede elektronikkbokser har vist seg å være mer robust enn elektromekaniske reléer og sikringer som irrer.

I et vanlig datanettverk snakker ulike enheter med hverandre, og informasjonen deles ikke med de andre. I et bus-nettverk kan alle tilkoblede enheter lese alle signaler. De bare ser på adressen, og ignorerer meldinger som ikke er interessante. Det åpner for mye moro. For eksempel kan BMW Navigator GPS zoome ut og inn når du vrir på scrollhjulet og presentere data fra «hjernen» – alt fra dekktrykk til nedleggsvinkler og hvor mange ganger du har bremset eller skiftet gir. (Og WunderLINQ kan late som at den er en BMW Navigator og gjøre det samme med telefonen din.)

Canbus gir altså mange fordeler. I tillegg til vektreduksjon, lavere produksjonskost og færre feil har man også fordel av mye enklere feilsøking. Kontrollerenhetene lagrer feilkoder som kan leses av med et enkelt diagnoseverktøy (for eksempel en telefonapp og et MotoScan adapter), i stedet for å bruke timer med et multimeter.

(Dette er svært forenklet. I praksis brukes canbus i kombinasjon med et enklere og rimeligere system som kalles linbus. Mens canbus trenger to ledere til data, trenger linbus bare en. På min BMW R1250GSA brukes f.eks. canbus mellom mer eller mindre intelligente hovedenheter (trykksensorsystem, alarmsystem, antispinn og stabilitet, motorstyring, ABS, mv), mens «dummere» periferienheter som f.eks. baklys går på linbus.)

Hex ezCAN og Denali CANsmart er smarte dingser du kobler inn på canbus for å styre og gi strøm til ekstrautstyr. (Disse er helt like, Denali lisensierer produktet fra Hex. Så herfra bruker jeg bare ezCAN) ezCAN kan se at du beveger scrollhjulet, bremser, tuter eller blinker, at det blir mørkt, og så videre, og sende strøm ut på en av de fire utstyrskretsene. Du programmerer hva som skal skje i et enkelt verktøy på PC eller Mac.

ezCAN er enkel å installere. Den kommer i ulike versjoner med ferdige kontakter for din sykkel, så du behøver ikke å røre ledningsnettet. Det er bare å trekke ut og plugge inn et par kontakter og koble deg på batteriet. Du behøver dermed ikke å bekymre deg over garanti eller å ødelegge noe, og du kan fjerne det igjen like enkelt.

ezCAN har fire kretser til ekstrautstyr, og her har du strøm nok til det meste: En krets kan belastes med inntil 25A (300W), men 30A til sammen. Nok til varmeklær, for eksempel. (Har du en sykkel med varmeholker, kan ezCAN også styre Gerbing-jakken din. Dermed slipper du å kjøpe en dyr kontroller.)

Det følger med både vanlige to-polskontakter, og spesielle tre-pols kontakter for ekstralys med innebygget dimmefunksjon (for eksempel Denali). Disse kan du programmere på mange morsomme måter med et enkelt PC-program. Nå kan du dimme lysene eller senke varmen i jakken med scrollhjulet, automatisk endre lysstyrken når det blir mørkt, blinke med ekstralysene når du tuter, slå ting av og på – alt det kule du ser i videoen øverst her. Alt styres enten automatisk eller med sykkelens originale brytere.

Med en ezCAN kan du for eksempel ha både to ulike sett ekstralys, et lufthorn og en felles krets for alt som skal slås på og av automatisk. For eksempel et Innovv kamerasystem, en USB-lader, en GPS, et varmesete (her bør du ha en bryter). Er det allikevel ikke nok med fire kretser, sier du? Det er bare å henge to eller flere i serie. Elektronikk er gøy, og CAN-bus er konge og ikke noe å være redd for! Det er faktisk mye enklere enn «gamlemåten»! (Les mer om den lenger ned.)

På videoen under ser du hvor enkelt det er å installere og programmere. (Merk at den viser 1. generasjon ezCAN, dagens gen 2 har blant annet høyere kapasitet på utgangene og andre forbedringer.)

For en grundigere kikk på hva og hvordan, anbefaler jeg som vanlig at du leser brukerveiledningen. Det er enkelt og morsomt, og ikke noe å være redd for!


Hex ezCAN og Denali CANsmart i nettbutikken

Etter at jeg opprinnelig publiserte dette innlegget, har jeg blitt distributør og forhandler hos Hex, og jeg har begynt å importere Denali. Av ulike grunner, finner du bare noen «storselgere» fra Hex i butikken, men praktisk talt alt fra Denali er tilgjengelig.

Du finner all info om ezCAN hos Hex Innovation

PowerHub

Du vil fort ha mer enn et par ekstralys. Kanskje en GPS, et kamera-system, eller en USB-kontakt til å lade telefonen? Visste du at USB-kontakten inneholder en liten transformator som endrer spenningen fra 12 til 5 volt? Det betyr at den trekker strøm så lenge den er tilkoblet batteriet, selv om det ikke står noe plugget inn. Så ikke fall for fristelsen til å koble den rett på batteriet. Det er bare snakk om dager før sykkelen din ikke starter.

Du kan fortsette å lage slike kretser som vi beskrev over, men det blir fort et uoversiktlig ormebol. Da er det en mer elegant løsning å installere en såkalt powerhub. Dette er «svarte bokser» med mange kontakter eller kabler. Det finnes mange der ute i verden, med mildt sagt varierende pris og kvalitet.

De har gjerne tre ledere inn – for jord (tykk svart eller brun), permanent strøm rett fra batteriet (tykk rød, med sikring), og styrestrøm fra en krets som er styrt av tenningen (tynn gul). (Dette er typiske farger, men det kan variere.)

På den andre siden har den et antall røde plusskabler med hver sin sikring, og en felles svart eller brun jordleder, hvor du kobler til ekstrautstyret. Den erstatter altså like mange reléer. Du kan få en god powerhub for et par, tre tusen, men det finnes også programmerbare versjoner til 15 – 20. Noen har også elektroniske sikringer. Og så finner du ræl til noen hundrelapper, som i verste fall får sykkelen din til å brenne opp en dag.

Det er to ulemper med disse enhetene: For det første er det ofte ingen smart styring, bare tenning av og på. Da trenger du gjerne å gå via en bryter, og det blir lange strekk med mye strømtap. Så ender du kanskje opp med å sette på et relé der allikevel. For det andre kan de ikke levere så mye strøm. Typisk kan de kanskje levere 3A per krets, men bare 5A (60W) totalt. Men de er helt fine å bruke til GPS, USB-kontakter og annet som ikke bruker så mye strøm.

Du finner mer informasjon om Denali PowerHub2 i nettbutikken. Dette er et veldig godt alternativ for deg som har en «analog» motorsykkel, en som ikke er støttet av ezCAN enda, eller hvis du bare foretrekker litt «old school».

Denali lager også et annet interessant produkt for deg som ikke kan eller vil bruke ezCAN eller CANsmart, nemlig DialDim Controller. Den er litt mer omfattende å installere, siden du må tjuvkoble deg inn på en rekke kretser, med det bør være overkommelig for de fleste. I tillegg til universalversjonen, har de spesialversjoner for en del modeller for å gjøre det enda enklere.

Ferdig installert, får du mange av lys-funksjonene som en ezCAN kan gi deg. To sett ekstralys styres automatisk av sykkelens originale lys. I tillegg får du en bryter på styret hvor du kan slå av/på/dimme, og du kan ikke minst se hva som lyser og hvor kraftig.

Se mer informasjon om DialDim i nettbutikken.

Det er ikke noe i veien for å lage seg et godt (?) gammeldags analogt nett i parallell med canbus, og koble til ekstralysene ved hjelp av en sikring, en bryter og et relé. 

I prinsippet trenger du bare en leder fra batteriets pluss-pol, i parallell gjennom lampene, og tilbake til minus-polen (jord). I praksis bruker vi rammen som jordleder, men vi vil ha en sikring og bryter inn i kretsen også. Nå begynner det å bli lange ledninger og spenningstap – lyset blir svakere. For å unngå tykkere kabler, bruker vi et relé. Det fungerer som en «fjernstyrt bryter», og strømmen kan ta en kortere vei.

Skissen til høyre er et helt standard koblingsskjema for ekstralys, med et vanlig elektromekanisk relé, en sikring, en bryter og to lamper. En pakke med alt dette (minus lampene) får du for et par hundrelapper på Biltema. Legg merke til numrene på tegningen, de er standard og står på releet du kjøper. Sikringen skal selvsagt stå så nær batteriet som mulig.

Utfordringen er å finne det riktige stedet å koble på plusskontakten til høyre på tegningen. Kjørelys bør slå seg av og på med tenningen, mens såkalte flood- eller spotlamper skal lyse med hellysene. Releet trekker minimalt med strøm, så det går stort sett greit å «stjele», men nå skal du vite hva du gjør! Hvis du kobler til på feil sted, kan elektronikken tro det er en feil og slå av strømmen på kretsen. Hvis du skader feil kabel, kan du risikere en regning på mange tusen kroner til nytt ledningsnett! Det er nemlig ikke bare å skjøte sammen en datakabel.

Kategorier: Dingser og utstyrTeknisk