BMW Motorrad Navigator er av de mest populære dedikerte GPS-enhetene, i alle fall blant BMW-kjørere. Men BaseCamp, Garmins verktøy for å lage ruter er ikke like populært hos alle. Visste du at du kan lage ruta i Google Maps og sende over, helt uten å åpne BaseCamp?
Her har jeg laget en enkel rute i Google Maps, men det finnes ingen måte å lagre den på. Du kan sende det til telefonen din, eller du kan dele kartet i en epost eller melding. Men det eneste du deler er nettadressen. Derfor starter vi like godt med å kopiere den.
Nå trenger vi å få gjort om denne ruten til noe Garmin forstår – en GPX-fil. Heldigvis finnes det en gratis tjeneste på nettet som gjør det for oss – Maps To GPS
Google Maps eller Google My Maps?
Alle kjenner Google Maps, men visste du at Google også har en tjeneste som heter My Maps? Det er selvsagt de samme kartene, men med helt andre funksjoner. Her kan du lage og publisere dine egne kart, for eksempel med de fineste rutene dine.
For å utnytte funksjonene i My Maps må du være logget inn med en Google-konto i nettleseren – gå til https://mymaps.google.com
Det er mange spennende funksjoner her. Kommer du for eksempel over en liste med adresser over alle MC-verksteder i Tyrkia , kan du importere den og få de på kartet. Eller en GPS-rute. (Filformatene som støttes er CSV, XLSX, KML og GPX. De to første er regneark, de to siste er GPS-filer.)
Du kan også legge inn bilder fra Google Foto. Hvis de inneholder lokasjonsdata, legger bildene seg i kartet som klikkbare ikoner. Har du et nettsted, kan du bygge inn kartet og lage en fin reiserapport med rute og bilder.
Fra My Maps kan du eksportere ruta som KML-fil, eller du kan dele den med en nettadresse. Så vidt jeg vet (men mulig jeg tar feil?), så kan ikke BMW Nav lese KML-filer direkte, så du må importere den til BaseCamp eller bruke et annet verktøy til å konvertere den.
For dette eksemplet bruker vi den vanlige Google Maps-tjenesten.
Steg 1 – hente, konvertere og laste ned GPS-fila
- Lim inn nettadressen
- Du kan nå velge Track Points eller Route Points. Siden du tar deg bryet, regner jeg med at du vil ha den eksakte ruten – hak av for Track Points. Min anbefaling er at du alltid holder deg til track (spor) og ikke route (rute) når du overfører mellom ulike systemer. Du vil ellers oppleve at du ender opp med rare resultater. (Jeg skal forklare nærmere under.)
- Gi gjerne et navn til turen di
- Åpne Advanced Settings og sjekk at det er haket av for Create Start/End Waypoints og GPX Output. De andre er ikke relevante for spor.
- Trykk på den røde Let’s Go-knappen. Tjenesten henter nå fila hos Google, konverter den til riktig format og laster den ned til din vanlige nedlastingsmappe. (Du får ikke noe valg.)
Oppdatering: Google har ganske nylig introdusert en begrensing på hvor mange ganger i timen en tredjepart kan gjøre gratis oppslag. Får du en feilmelding, så forsøk igjen f.eks. en time senere.
Steg 2 – overføre fila til enheten
Nå har du en fil, med et spor. Nå kan du selvsagt velge å importere dette sporet inn i BaseCamp, konvertere til rute og flytte over til enheten på vanlig måte. Men denne fila kan GPS-enheten din lese direkte, så du kan i stedet flytte den direkte dit
Når du kobler GPS-enheten til datamaskinen din, så kommer opp på skrivebordet ditt som en eller to eksterne disker. (Forutsatt at du ikke tidligere har bedt operativsystemet ditt om å gjøre noe annet, som f.eks. å åpne BaseCamp.) Den første er enhetens interne lager, den andre er eventuelt minnekort du har i den.
(Hvis du bruker Mac, så kan det hende at ikke maskinen ser enheten. Spesielt hvis du har en av de nye med M1-prosessor. Jeg har skrevet om en løsning her.)
Når fila er overført, kan du koble fra GPS-enheten og starte den om. Som regel vil enheten nå fortelle deg at den har funnet et nytt spor, og spørre om den skal opprette en rute fra sporet. Hvis du ønsker å få ruteanvisninger, svarer du ja på det. Men nå må du være forberedt på at enheten din kanskje endrer ruten din – det spørs på dine lokale innstillinger. Du kan også risikere at ruta ser bra ut før du reiser, men at den plutselig rekalkulerer underveis. (Kan skje hvis du avviker litt fra ruta og har feil innstillinger.)
For å være sikker på at det blir som du har tenkt, så anbefaler jeg et par triks:
– Sørg for at automatisk rekalkulasjon er satt til av eller spør
– Finn sporet i ruteplanleggeren, og merk av at det skal vises på kartet. Ruta vises vanligvis i magenta (rosa). Velg en annen farge, så vil den dukke opp hvis du har kjørt feil, og du kan manøvrere etter sporet. Det vil aldri endre seg.
Hvis du foretrekker det, så kan du også velge å navigere etter sporet, men du mister en del informasjon og funksjonalitet. Har du en litt kompleks tur som kanskje går på små grusveier og stier, så er det som regel å anbefale for å slippe «tull».
Hva er ruter, aktiviteter og spor, og hvorfor er det viktig?
Rute
En rute er en samling veipunkter i en gitt rekkefølge. Enheten tar deg fra A til B til C, osv i henhold til det regelverket den er blitt bedt om å bruke:
- Raskeste vei
- Korteste vei
- Offroad (en rett strek, uavhengig av vei)
- Svingete vei (kun tilgjengelig ved aktivitet motorsykkel)
I tillegg har du kanskje bedt den om å unngå motorvei, bomvei, grusvei, ferger, osv.
En rute kan inneholde mye informasjon. For eksempel kan GPS-enheten kan hele tiden beregne hvor mange kilometer eller minutter det er igjen til neste veipunkt eller til mål. Når man nærmer seg en avkjøring kan den vise hvilken fil du skal ligge i.
Aktiviteter
Enheten din vil ha flere sett med slike instrukser samtidig, det kalles aktiviteter. Aktiviteter er f.eks. bil, motorsykkel, sykkel, bobil, gange, osv, og varierer med hvilken modell man har. Noen enheter vil veksle automatisk mellom bil og motorsykkel avhengig av hvilken holder man setter den i, men du kan også veksle manuelt ved å trykke på symbolet (bil eller mc) på skjermen.
Dette kan du bruke for eksempel til å enkelt veksle mellom å rute raskeste og korteste vei, en mye funksjon som BMW har valgt å legge langt nede i menyene.
Aktiviteter er også kilde til mye frustrasjon. BaseCamp bruker nemlig også aktiviteter, og det er ikke noen automatikk i at f.eks. motorsykkel betyr det samme for BaseCamp som for GPS-enheten. Man kan nemlig sette mange ulike innstillinger, for eksempel i forhold hvordan ruter skal kalkuleres, hvor fort man kjører i forhold til fartsgrenser, unngåelser (bomveier, motorveier, grusveier, områder, etc) og annet. For å gjøre det litt ekstra forvirrende bruker Garmin ulike begreper i BaseCamp og på enhetene sine, men det går stort sett greit å «oversette».
Frustrasjonen oppstår når GPSen roter til den fine ruten man har brukt timer på i BaseCamp. Men den har bare fått et antall veipunkter i en gitt rekkefølge, og hvilken aktivitet som skal brukes. Altså hvilket sett instruksjoner som skal brukes til å kalkulere hvert segment fra A til B til C osv. Hvis ikke aktiviteten er definert likt på begge sider av kabelen, har du har rett og slett gitt de to datamaskinene de samme dataene, men ulike instruksjoner for hvordan dataene skal brukes. Sørg for aktivitetene er satt opp likt begge steder!
Spor
Et spor er mye enklere, det er bare en rekke GPS-posisjoner som er logget hver x sekund mens du kjørte. (Eller som en ruteplanlegger simulerte at den kjørte.) GPS-enheten kan ikke gjøre smarte ting med et spor, som å fortelle deg hvor lenge det er til du er fremme.
Den kan heller ikke gjøre om ruten for deg hvis du velger å ta en omvei eller finner ut at du vil hoppe over et veipunkt for å rekke hjem til middag. Men dette er også fordelen, man slipper overraskelser. Et spor er som det er.
Noen ganger er det altså best å bruke en rute, mens andre ganger er det best å bruke et spor. Jeg bruker som regel rute når jeg er ute alene på en «vanlig» kjøretur, men kjører alltid på spor når jeg guider en gruppe på GS Meeting eller Adventure Days og jeg må være sikker på at jeg kjører rett vei. Hvis jeg prøver å kjøre på rute der, vil GPS-en før eller senere bestemme at det bekkefaret vi skal gjennom (i Sverige, selvsagt 🙂 ) ikke er en vei og tulle det til.
Hvilke filformater brukes?
Google Maps bruker hovedsaklig et filformat som heter KLM, mens Garmin hovedsaklig bruker GPX. GPX, eller GPS eXchange format, er et åpent XML-type standardformat som inneholder GPS-koordinater på toppen av andre kartdata.
Jeg skriver hovedsaklig, for det finnes et utall andre filformater, og både Google og Garmin støtter andre formater. Det finnes også flere versjoner av GPX, med ulike typer informasjon på toppen av de grunnleggende dataene.
En GPX-fil kan inneholde både ulike typer veipunkter, spor, ruter, høydedata og annen informasjon. Det kan også være leverandørspesifikk informasjon, som f.eks. Garmin sine aktiviteter.
2 kommentarer
Jarle Eek · 30. desember 2020 15:46
I tillegg til å skru av rekalkulering er det lurt å skru på gps simulering. Dvs at du skrur av mottaket av satellitt signaler. Dette gjør jeg først og fremst i 2 situasjoner. 1: Når jeg importerer filer og konverterer de til rute. 2: Når jeg har kjørt utenfor ruten (f.eks i forbindelse med en overnatting) og skal begynne dagen med å finne tilbake til ruta. Med gps simuleringen på starter jeg opp ruta. Når ruta er lastet skrur jeg på satellitt signalet igjen. Ved å zoome ser du ruta på kartet og så kjører du på frihånd til du er inne på ruta igjen.
Thor · 30. desember 2020 19:35
Jarle, det var smart tips hvis andre har laget ruta for deg, og for eksempel starter den inne på en bensinstasjon, eller hundre meter bak hotellet. Det er en god vane å legge starten litt borti veien, kanskje rett utenfor byen. Da vil GPSen tilby å lose deg til starten av ruta.
Lukket for kommentarer.