Du har sikkert lagt merke til at det er mange forskjellige kart der ute. Google og Apple har sine. Finn har andre. Mange apper bruker OpenStreetMaps (OSM). Men hva brukes på Garmin- og TomTom-enhetene?

For det første: En GPS-enhet er egentlig ikke så forskjellig i oppbygging fra en telefon med en navigasjonsapp. Litt forenklet: den har en touchskjerm, en prosessor og et minne, samt en mottaker som kan ta i mot data som kontinuerlig sendes fra satelittnettverkene som svever over hodene på oss. På denne lagres det et operativsystem, en applikasjon og ett eller flere kart med en del tilhørende data.

Jeg vet ikke hva slags operativsystem Tomtom bruker, men de nyeste enhetene til Garmin bruker Android. Garmin zumo XT kjører imidlertid et Linux.operativsystem, det gjelder sannsynligvis BMW Navigator og de eldre zumo-modellene også.

TomTom er et nederlandsk selskap, som brukte nederlandske TeleAtlas som sin kartleverandør. I 2007 forsøkte Garmin å kjøpe opp TeleAtlas, men TomTom vant budrunden. Garmin valgte da å fortsette og styrke sitt samarbeide med amerikanske Navteq, som ble kjøpt opp av Nokia i 2012.

Kartproduksjon er fortsatt mye hardt arbeid. I tillegg til satellittbilder, bruker både Navteq, TeleAtlas, Google og Apple biler som kjører rundt med avansert kamera- og måleutstyr og samler inn og oppdaterer alt de man ikke kan se fra himmelen: Veiskilter, felter foran kryss og avkjørsler, bygninger, osv. TomTom bruker også sin MapShare-tjeneste til å hente informasjon fra brukere over hele verden. Men det viktigste er det de får fra lokale kartverk, TomTom har over 75 000 slike myndighetskilder over hele verden. For å lage sanntidskart med trafikkinformasjon, henter de inn 61 milliarder datapunkter hver dag! Er du litt nerdete, kan du lese mer om det her.

Fresh map data
llustrasjon: TomTom

Navteq sine kart dekker flere land og regioner, men TomToms TeleAtlas-kart er visstnok større. Om det betyr at de er mer detaljerte eller bare dårligere komprimert, vet jeg ikke. Men i motsetning til TomToms enheter, så støtter Garmin (og dermed BMW Motorrad) sine GPSer også bruk av tredjeparts kart. Skal du til Sør-Amerika eller Afrika er det helt klart Garmin som er det riktige valget. (Eller en mobiltelefon eller nettbrett.) Her trenger du å fylle på med kart fra OSM eller Tracks4Africa.

MC-navigasjon er selvsagt bare en bitte liten kiosk i hjørnet hos Garmin og TomTom. Garmin er store på navigasjon til skip og fly, mens TomToms viktigste forretning er innebygde systemer til biler og motorsykler, samt IT-systemer. Selvkjørende biler er selvsagt en viktig forretning nå, og TomTom leverer til både Volkswagen og Uber.

For oss er det mest interessante at BMW Motorrad sitt mangeårige samarbeide ser ut til å ha tatt slutt. BMW Navigator I, II og III var basert på StreetPilot-serien, mens IV, V og VI var basert på zumo 600. Den siste i rekken ble oppdatert med en høyere oppløst skjerm, som zumo 600 aldri fikk, og som har vist seg å gjøre BMW Navigator VI til et mareritt for eierne. Det blir interessant å se hvor lenge BMW vil fortsette å skifte ut defekte enheter på garantien.

BMW ConnectedRide Cradle og Connected App

Erstatningen fra BMW Motorrad ble altså ikke en Navigator VII basert på zumo XT eller andre Garmin-modeller. I stedet er strategien å montere stadig større TFT-skjermer på sykkelen, og koble de sammen med en proprietær app på mobiltelefonen. Siden nesten alle syklene har vært levert med GPS-holdere i flere år, var det også naturlig å komme opp med en telefonholder som kan klikkes på plass der – ConnectedRide Cradle. Du kan lese mer om det her: