Jeg hørte om en som veltet med en ny Triumph Tiger 1200, og måtte til merkeverkstedet for å få resatt advarsel om oljetrykk. Sånn kan man jo ikke ha det, så jeg sjekket litt. Her er løsningen for både Triumph og mange andre europeiske merker: Aprilia, Benelli, BMW (G450X), CCM, Ducati, Gilera, Husqvarna, KTM, MotoGuzzi og Moto Morini!

Hvem trenger dette?

Jeg har solgt hundrevis av OBD2-adaptere til BMW-eiere. Mest MC-folk som bruker det sammen med MotoScan-appen, men også til bileiere som bruker BimmerCode og andre apper. Jeg selger altså bare den fysiske dingsen som prater med sykkelen, ikke appene du trenger.

Noen kjøper for å ha med tur, så de kan lese av feilkoder hvis noe skjer. Andre bruker det til å gjøre servicefunksjoner, som å resette serviceintervall og feilkoder, lufte ABS, synkronisere gasspjeld, lese inn nye dekktrykksensorer, osv. Du kan egentlig gjøre alt som forhandleren gjør på en vanlig service, men du kan ikke slå på betalte funksjoner for eksempel.

På noen BMW-biler må du faktisk på merkeverksted for å bytte batteri, det er kanskje den vanligste grunnen til at de kjøper adapteret. Men ellers kan de gjøre masse innstillinger som ellers bare forhandleren har tilgang til.

For enkelhetens skyld har jeg kalt det MotoScan-adapter. Egentlig heter det UniCarScan UCSI-2100. I prinsippet kan det brukes på alle nyere biler og motorsykler, de er nemlig lovpålagt å ha en standard diagnoseport. På en del sykler, for eksempel BMW fra 2017 og tidligere er det en rund 10-pins kontakt, så da trenger du en overgangskabel. Jeg har sett sykler med ulike typer kontakter, men har ikke oversikt. Stort sett er det mulig å få tak i en overgang, spør meg om jeg kan skaffe! (Jeg har for BMW 10-pin på lager, og vurderer å ta inn for KTM og de nye Euro5-kontaktene.)

MotoScan støtter bare BMW motorsykler, og de få Husqvarna-modellene som kom når BMW eide dem. Mens du finner hundrevis av apper i butikken for bil, er det vanskeligere å finne for motorsykler. Men det finnes en som heter TuneECU. Akkurat som MotoScan, så er den bare for Android.

Du finner ikke TuneECU i Google Play, du må laste den ned APK-fila (programmet) hos utvikleren på https://tuneecu.fr, og installere manuelt.

Denne appen er ikke gratis, du må registrere deg og betale €25 via PayPal. Nå kan du bruke appen på inntil 5 sykler. Det finnes en PRO-lisens med ubegrenset antall også, men jeg klarte ikke å finne noen pris.

Jeg har ikke oversikt over alle funksjonene på TuneECU, sannsynligvis varierer de med sykkel. Men jeg ser at de blant annet kan skrive inn nye mappinger på mange sykler. (Mot en ekstra lisens på €49 per sykkel, ser det ut til.) Men ikke eksperimenter med det hvis du ikke har hundre prosent peiling. I det hele tatt skal man være litt forsiktig med hva man bruker disse appene til. MotoScan har ulike lisensnivåer, de rimelige lisensene lar deg ikke gjøre så mye ugagn. Men det ser ikke ut til å være så mye sperrer på TuneECU.

Fuelmap for Aprilia

Her kan du se en liste over sykler som er støttet: https://tuneecu.fr/docs/_en/Basic_guide.html#Bikes

Adaptere

Du finner billige adaptere på Ebay og AliExpress, men ikke bruk dem. BMW, Triumph og en del andre er litt kresne, og krever at noen spesielle protokoller er på plass. Du kan være heldig et par ganger, men det er bare disse som fungerer stabilt:

  • UniCarScan UCSI-2000 / 2100 (heter MotoScan-adapter i min nettbutikk)
  • OBDLink LX
  • OBDLink MX Bluetooth
  • OBDLink MX+

Jeg selger UniCarScan UCSI-2100 i min nettbutikk, per i dag er prisen 800,- inkl mva.