INNOVV K5 er noe helt nytt: Et kamerasystem skreddersydd for motorsykkel, ATV og snøscooter! To fast installerte kameraer som spiller inn kontinuerlig, uten at du behøver å tenke på det – med så høy kvalitet at det kan erstatte GoPro-kameraet ditt!

Hvis du har et GoPro eller annet actionkamera, så har du sikkert irritert deg over alt du ikke har fått fanget. Kameraet står jo aldri på når rådyret hopper over veien, eller den bilen plutselig svinger foran deg. Eller du har kjørt noen herlige svinger med flott utsikt, og kameraet ligger i tankveska. For det er litt styr å passe på at batteriet er ladet, montere det av og på når du parkerer og å passe på at det spiller inn når du skal. GoPro har en funksjon som lar deg spille inn i «loop» så du kan få med deg ikke planlagte øyeblikk, men det fungerer dårlig i praksis.

Cockpit på sykkelen min, med INNOVV K5 montert på venstre side. Du kan lese mer om montering av nettbrett for navigasjon, musikk, osv i et annet blogginnlegg.

Dashcam er en annen kategori kamerasystemer. Disse er laget for å være permanent installert på kjøretøyet, slik at man skal slippe å tenke på lading og å slå det av og på. Innspillingen starter med en gang tenningen slås på, og opptakene overspilles bare når det ikke er plass til å lagre mer. (Det lages kontinuerlig segmenter av valgfri lengde, f.eks. to eller ti minutter.)

Mange systemer har innebygget GPS, og kan legge både tid, stedskoordinater og hastigheten på opptaket. Dashcam har nærmest blitt standardutstyr i mange land, der det kan være behov for å dokumentere alt fra ulykker til korrupte politifolk. Jeg har egentlig ønsket meg et helt siden jeg ble meid ned bakfra i Arkansas i 2006.

Et godt dashcam skal ikke bare ta opp video forfra. Jeg lagde denne kravspesifikasjonen:

  • Opptak foran og bak, med høy kvalitet – helst med (god) lyd. Helst så godt at det kan erstatte GoPro. Vidvinkel så det dekker et stort område, men ikke så vid at bildene blir for mye buet. Må ha avansert automatikk for å takle et stort spekter av lysforhold
  • Designet for bruk på motorsykkel (installasjon, må tåle regn, vibrasjoner, varme, kulde, osv)
  • Fast installert, så diskret som mulig så det ikke frister å stjele det
  • Automatisk av og på med tenningen
  • Knapp på styret eller lignende for å manuelt lagre opptak og ta stillbilder
  • GPS-funksjon med mulighet for å inkludere tid, sted og hastighet på opptaket (og å slå det av). (Dette har jeg også med GPS-trackeren jeg har installert)
  • G-sensor, som automatisk arkiverer opptak hvis det skjer et uhell
  • Parkeringsmodus (løpende opptak mens sykkelen står parkert)
  • Tilhørende mobilapp så jeg enkelt kan sette innstillinger, hente ut video og bilder og kanskje se hva som spilles inn

Det bør dekke så mye som mulig av området rundt deg, som et minimum ta opp både forfra og bakfra. Det bør ha en G-sensor som oppdager om du er i en ulykke, slik at opptaket lagres automatisk.

Det finnes mange bra løsninger for biler, men for kvalitetsbevisste motorsyklister har det vært mindre å velge mellom. Innovv K2 har lenge vært allment anerkjent som det beste produktet, med full HD (1080p) fra diskrete små kameraer som kan monteres godt skjult både foran og bak.

INNOVV K2 er en fullgod dashcamløsning som tikker av alle boksene på funksjonalitet, men det mangler litt på billedkvaliteten i forhold til de beste actionkameraene – og er dermed ikke det komplette kamerasystemet jeg ønsket meg.

INNOVV K5

Med K5 lover INNOVV å få på plass den siste brikken i puslespillet. Dette systemet har alt – funksjonaliteten du ønsker deg fra et permanent montert dashcam, billedkvalitet som et godt actioncam, god lyd fra ekstern mikrofon og enkel betjening. Perfekt for videoblogging, enkle opptak fra grusturen og som ekstra trygghet hver eneste dag!

Oppdatering: Sjekk ut videoanmeldelse og og eksempler på opptak her!

Installasjon

Når du først pakker ut, kan det virke litt skremmende – det er mange komponenter og kabler som skal kobles sammen.

INNOVV K5 Dash Cam
Fra venstre: Skrukontakter, strømforsyning, GPS-antenne, DVR med frontkamera, bakkamera, fjernkontroll, mikrofon

Men den biten er enkel. Det følger med en bra veiledning (på papir!), med gode skisser og forklaringer. Alle kablene kommer med vanntette skrukontakter, og det er ikke fysisk mulig å koble komponentene feil sammen.

Utfordringen ligger i å få alt pent og hensiktsmessig montert, med kablene skjult og sikret mot brudd. K2 har like kameraer foran og bak, og en separat (DVR (innspillingsenhet) med knapper. Men for å klare de store datamengdene som 4K gir måtte de bygge DVR og frontkamera sammen i én enhet. Dermed fikk de også plass til den relativt store Sony 8 megapiksel billedbrikken.

Denne formfaktoren gjør det litt mer krevende å finne en god plass for kameraet. Som dashcam vil du ha det mest mulig usynlig, mens du gjerne vil at et actioncam skal filme fra en høyere posisjon. Det følger med en god del smarte braketter, men på noen sykler kan det kanskje være nødvendig å finne på noe lurt. For eksempel bruke et GoPro- eller RAM-feste i tillegg.

Strømforsyning

Strømforsyningen, eller omformeren (12V til 5V) har en rød og en svart ledning med kabelsko som passer rett på batteriet. Den gule skal kobles til strøm som svitsjes av tenningen, f.eks. bak- eller parklys. (Uten å ha målt eller testet; den drar neppe nok til å gi feilmelding på CANBUS.)

Systemet må ha permanent strøm for å kunne lagre det pågående opptaket når du slår av tenningen. Dersom du bruker en HEX ezCAN, Denali CANsmart eller lignende for å gi svitsjet strøm, skal du altså ikke programmere inn ekstra forsinkelse.

Fjernkontroll

Fjernkontrollen er kablet, og har én stor knapp for å starte og stoppe opptak (dvs lagring) eller ta bilder (dobbeltrykk). Tre LED-lamper viser forhåpentlig at systemet tar opp, er tilgjengelig for appen via wifi og har GPS-posisjon. Det følger med en smart brakett, som gjør det enkelt å bruke speilfestet på de fleste sykler.

Mikrofonen har lang kabel, og kan skjules et sted på sykkelen for grom motorlyd uten vindstøy. Eller du kan trekke den opp i hjelmen hvis du har lyst til å gjøre videoene dine mer severdige ved å fortelle litt.

Plassering

Jeg klødde meg lenge i hodet, før jeg fant en perfekt (tror jeg) plassering på min BMW R1250GSA. (Og dermed alle R12 GS fra 2013.) Enkelt var det også, jeg brukte et av de medfølgende L-festene og skiftet ut en M6-bolt med en litt lenger og et par ekstra muttere. Så skar jeg en åpning i den svarte plasten. Den er lett å jobbe med, og en ny koster bare en femhundrelapp. Vindskjermen kommer i veien hvis jeg senker den helt ned, men ellers har kameraet ganske fri sikt.

Den eneste ulempen jeg ser så langt, er at jeg må løsne enheten for å komme til luken med USB-port og minnekort. Men jeg tror ikke jeg skal ha behov for det, filene overføres kjapt til telefonen via wifi.

BMW R1200GS Adventure

Under er et eksempel på hvordan det er montert på en BMW K1600GT:

Videokvalitet

4K&1080FHD.jpg
4K gir ikke bare et overlegent bilde, men du får muligheten til å beskjære, panorere, zoome, osv i ettertid

INNOVV K5 kan ta opp i ulike formater, opp til 4K Ultra HD 30fps fra frontkameraet. Det betyr at det er fire ganger så mye informasjon i bildet i forhold til bakkameraet, som «bare» klarer opp til 1080P Full HD. De som har forsøkt å jobbe med 4K-opptak vet at det betyr store datafiler, men Innovv lar deg velge mellom «god gammeldags» H.264 og mer effektiv H.265 komprimering. Filformatet er MP4 eller TS, Husk at du må bruke MP4 hvis du vil ha med GPS-data.

Bildevalitet handler ikke bare om oppløsning, det er mye annet som spiller inn også. Optikk med stor linse som slipper inn mye lys og en relativt stor Sony 8 megapixel billedsensor virker lovende. Og ikke minst hvilken bitrate elektronikken klarer å håndtere. Så gjenstår det å se i praksis hvor god elektronikken og programvaren er, det får jeg kanskje ikke testet selv før til våren, men jeg har lagt ut lenker til noen eksempler her. Jeg forventer ikke at kvaliteten skal være som det nyeste og beste GoPro Hero 9-kameraet, men er det som et 7 er jeg fornøyd.

Du finner noen videoeksempler her, og du kan regne med at det vil dukke opp omtaler på YouTube gjennom av vinteren. Bare pass på å sette avspillingskvalitet manuelt, så ikke YouTube lurer deg!

INNOVV i Norge

Jeg fikk et gratis testeksemplar direkte fra produsenten, siden INNOVV ikke hadde distribusjon i Norge. Jeg ble så imponert at jeg nå tilbyr INNOVV i min nettbutikk! Jeg vil også forsøke å få forhandlere til å ta inn produktene.

Prisen er ikke klar enda, men vil ligge rundt 5 000,- inkl mva. Minnekort kommer i tillegg.

De første kundeordrene vil (etter planen) bli sendt ut i slutten av februar, men det kommer garantert til å bli leveringsutfordringer denne våren! Hvis du ønsker å sikre deg en Innovv K5, så legg inn en reservasjon i nettbutikken her med en gang! Du kan selvsagt angre deg når du vil, og få pengene tilbake. Jeg kan ikke garantere leveringstiden, men jeg er ganske sikker på at du vil ha det i hendene i god tid før sesongstart hvis du er av de første som bestiller.

Jeg har laget et norsk produktark, men se også INNOVV hovedsiden og videosiden, eller ta kontakt om du har spørsmål!

Installasjonshjelp

Det er ikke vanskelig å installere et slikt system på en motorsykkel, men det vil ta ganske mange verkstedtimer. Du kan ikke regne med at det blir som du ønsker det heller, så jeg vil anbefale at du gjør det selv. Da blir du godt kjent med sykkelen og utstyret også, så du kan finne ut av ting hvis noe går galt.

Det beste er selvsagt hvis man kombinere det med andre installasjoner og planlegger litt. Sent i høst installerte jeg både HEX ezCAN, Denali S4 ekstralys og SoundBomb kompressorhorn, GPS-tracker og setevarme. Jeg hadde av det meste av plast, og benyttet anledningen til å gjøre klar kabling for kamerasystemet jeg visste skulle komme.

I Norge må man dessverre være godkjent verksted for å få lov til å installere på andres sykler. Men ta kontakt, så diskuterer vi hvordan jeg kan hjelpe deg.

Installasjon på YouTube

YouTube er som vanlig stedet å gå for inspirasjon og hjelp, jeg anbefaler varmt kanalen som heter A Bike Thing. Steve selger INNOVV (men bare i UK) og Denali, og viser detaljert hvordan man plukker plasten av BMW R1200GS og GSA, installerer kameraer, Denali CanSmart (Hex ezCAN), lamper og horn.

Sjekk spesielt ut disse videoene:


0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *