Hvis du skal koble på noe ekstra på sykkelen din, så er det stor sjanse for at du trenger svitsjet strøm. Altså en tilkobling der du bare får strøm når tenningen står på. Som jeg har vært inne på i et tidligere blogginnlegg (Hvordan koble på ekstrautstyr med CAN-bus?), så er det ikke bare å koble seg på hvor som helst slik som i gamle dager.

Alle BMW: Tilkobling for GPS

En Garmin zumo XT får ikke nok strøm gjennom USB-kontakten sin, så du må koble den til 12V. Hvis du skal koble opp en GPS, kan det være greit å vite at alle (?) BMW har en ferdig kontakt for akkurat dette. Du får kjøpt ferdige kabelstumper med riktig kontakt hos forhandleren din for et par hundrelapper, så er det bare å skjøte på. Dette uttaket gir strøm når tenningen kommer på, og slår av ca et halvt minutt etter at du har slått av tenningen. Denne kretsen er ikke beregnet for noe som bruker mye strøm.

Du finner bilde av kontakten og plassering på en del BMW-modeller her.

BMW R1250 GS/GSA: Tilkobling av annet utstyr

Den anbefalte metoden for å koble på ting, er å bruke en Hex ezCAN / Denali CANsmart. (Mer info her. Om forskjellene på disse to her.) Men en slik koster litt penger, og kanskje du bare trenger en enkel tilkobling for eksempel for å koble til et INNOVV Dashcam eller noe annet som skal slås av og på med tenningen? Da bruker du «gamlemåten».

Nesten uansett hva du skal koble på sykkelen, så bør du følge disse prinsippene:

  • Sørg for at kretsen styres av tenningen, så ikke noe får lov til å tømme batteriet. (Vet du at et USB-uttak drar strøm, selv om ikke noe er koblet til?)
  • Ikke legg tung belastning på denne koblingen, bruk den som styrestrøm for et relé el.l.
  • Ikke koble deg inn på feil kabel, du kan risikere å måtte bytte ledningsnett!

Jeg har skrevet mer utførlig om dette i et tidligere innlegg, her skal jeg bare vise et sikkert sted å hente slik styrestrøm (altså en kobling der du får 12V+ når tenningen er på, og 0V når den er av) på en R1200 LC GS/GSA / R1250 GS/GSA.

Slik går du frem:

  1. Ta av setet, og løsne sikringsholderen ved å trekke den bakover
  2. Stripp vekk litt av isolasjonen fra kabelbunten så du får frigjort den røde ledningen med blå stripe.
  3. Ikke klipp ledningen, men bruk en strømtyv til å koble inn en ledning. (Bruk gjerne en Posi tap i stedet for den som er på bildet.)
  4. Denne ledningen er nå 12V+ styrestrøm. (Bruk rød eller en annen farge, ikke svart eller brun. Da vet du og andre at det sannsynligvis er pluss og ikke jord.)
  5. Flere reléer etc kan kobles i parallell på denne kabelen
Tegning fra Wunderlich

Bildene og tegningene over er hentet fra Wunderlich sin installasjonsveiledning for varmesete på sykler som ikke er forberedt for det. Prinsippet er imidlertid helt likt for alt annet du kobler til:

  • Styrestrøm 12V+ (din nye kabel) og 12V- (jord) på reléets kontakter 85 og 86. (Eller omvendt.)
  • Permanent 12V+ fra batteri på kontakt 30 (med sikring nær batteriet)
  • 12V+ til utstyr (eventuelt via bryter) fra kontakt 87
  • 12V- på utstyret får du fra batteri, motor eller ramme, men ikke fra forgaffel eller svingarm. (Det vil kanskje virke, men du vil ikke lede strøm gjennom et lager.)

BMW F750GS/850GS/850GSA: Tilkobling av annet utstyr

Metoden er den samme som vist på 1250 over, men her finner du sikringsholderen bak tverrbjelken under setet. Det er samme farge på kabelen du skal spleise deg inn på.