Du har sikkert opplevd å lage en fin rute, og lastet den over på GPSen. Til å begynne med ser alt fint ut, men plutselig oppdager du at du blir rutet inn på de store veiene du så møysommelig har unngått. Hva har skjedd?

En rute er ikke noe annet enn en serie punkter: start, et antall viapunkter (waypoints) og slutt. Det du ser på skjermen, er et resultat av kart, regelverk og de valgene du har gjort i oppsettet. Ut fra det tegnes korteste eller raskeste vei mellom punktene. Hvis du ikke er fornøyd med et av avsnittene og trekker ruten til et nytt punkt, så legges dette til som et skjult trekkpunkt. (Garmin kaller de shaping points.) Når GPSen din importerer ruten, tar den hensyn til disse punktene, og viser deg ruta slik du så den på skjermen.

Når det skjer endringer underveis, er det gjerne fordi du har kjørt utenfor ruta, og GPSen (eller appen) har rekalkulert. Kanskje du har vært unøyaktig, og et av punktene ligger femti meter opp i en vei. Eller du har svingt opp til en bensinstasjon. Men nå er alt glemt, alt den vet er at den skal til neste viapunkt, så neste, og så videre, og at den skal bruke de parameterne som er satt. Det behøver ikke å være det samme som du hadde på PCen.

For å unngå dette kan man som regel slå av automatisk rekalkulering, men ikke alle apper eller GPSer tillater det. Noen ganger ønsker du også å legge inn en liten endring underveis, og da er ruten ødelagt. Det er derfor vi som leder gruppeturer gjerne kjører på spor og ikke rute. Som regel vet ikke vi så mye mer om hvor vi skal enn dere som kommer bak.

Noe annet du kan gjøre er å sørge for å legge inn flere viapunkter, så du tvinger frem den veien du vil ha. Noen turplanleggere, som f.eks. Tourstart, gjør det for deg automatisk.

Et spor er som en rekke blekkprikker på et kart, og de får vi ikke tullet til. Ulempen med spor er at du ikke får beskjed om å svinge til høyre og venstre, hvilken fil du skal velge eller hva som står på skiltet. Du får heller ikke kalkulert hvor når du er fremme – bare hvor langt du har igjen. Du får heller ikke noe hjelp hvis du kjører feil i et kryss

Så her er kortversjonen: Bruk rute når du skal finne den mest mulig effektive veien til eller gjennom Paris. Bruk spor når du skal kjøre en tur på småveier og stier, og du vil være helt sikker på at du kjører den planlagte veien. Eller, om du er litt proff: Kjør på rute, men legg sporet synlig på skjermen så du med en gang kan se om noe går galt.

Kategorier: Navigasjon